Přejít na úvod

Vývoj mobilních aplikací

Rozhodli jste se, že byste chtěli mít svoji vlastní mobilní aplikaci? Těší nás, že čtete právě náš “manuál” těch nejdůležitějších informací o vývoji mobilního softwaru. Spolu s nekonečnem možností a funkcí s sebou aplikace pro mobilní telefony přináší i řadu specifik a otázek, které je nutné zodpovědět před zahájením vývoje.

A co je nejlepší, všechno níže sepsané nebude žádná teorie, ale čistá praxe… vyzkoušel jsem si totiž obě strany. Sám jsem se v roce 2019 rozhodl vyvinout svoji vlastní mobilní aplikaci a tou dobou jsem ale ještě rozhodně netušil, že se o pár let později ujmu marketingu významného českého dodavatele IT řešení na míru, a poznám tak i druhou stranu celého procesu.  

Intro img

Největší speciál na českém internetu

Co se v této brožuře "MOBILNÍ APLIKACE" dozvíte?

ÚVOD

Kdo je MEMOS a proč jsme vydali tuto příručku?

Jsme parta MEMOS Software, která už od roku 2003 vyvíjí software i IoT na zakázku. Za sebou máme více než tisíc projektů pro klienty z celého světa. Spolupracovali jsme s malými startupy, které měly velké sny a chuť “měnit svět”, s velkými korporáty i státní správou. Díky našemu vysokému standartu kvality u zákazníků dosahujeme neuvěřitelné 98% spokojenosti s našimi službami. Jelikož máme za sebou i spousty mobilních aplikací, sepsali jsme si pro vás pár rad, námětů i varování, které by si měl pročíst každý, kdo zvažuje vývoj vlastní mobilní aplikace na klíč. A proč? Chceme vás uvést do ne zcela jednoduché problematiky okolo zakázkového vývoje… čas od času k nám totiž přijdou zákazníci, kteří jednoduše nejsou připraveni – ať už z hlediska nápadu / inovativnosti, financí či přístupu. 

Pro koho je sepsána tato příručka?

 ikona

Manažeři a ředitelé firem
 ikona

Moderní podnikatelé i OSVČ
 ikona

Asistentky a konzultanti
 ikona

Studenti a začínající programátoři
 ikona

Vizionáři a lidé s touhou změnit svět (nebo aspoň svůj obor)
 ikona

Vlastně úplně pro všechny, kteří by rádi znali proces vývoje mobilní aplikace

S čím vám tato brožura pomůže:

S čím vám tato brožura pomůže:

  • Praktické rady a informace z pohledu zadavatelů i dodavatelů
  • Reálné situace, které se na trhu dějí a je třeba s nimi počítat 
  • Cestu, jak vyvinout funkční a spolehlivou mobilní aplikaci 

 

K čemu tento „tahák“ určitě neslouží:

  • Kolik přesně vás bude stát vaše mobilní aplikace na klíč… cena se totiž nedá stanovit od stolu po prohlášení “chci mobilní appku”. 
  • V jaké oblasti a trhu jsou mezery a jaký software tam konkrétně vyvíjet. 
  • K získání odborných znalostí pro samovývoj aplikace.

Co to ta mobilní aplikace vlastně je?

Nejdříve si pojďme jednoduše přiblížit, co je to “ta” mobilní aplikace. Jedná se o speciálně vyvinutý software pro smartphony nebo tablety, který uživatelům poskytuje celou řadu funkcí a možností. Některé mobilní aplikace vás pobaví, jiné vzdělají nebo pomohou optimalizovat určité procesy. Nejčastěji jsou aplikace pro telefony a tablety určeny pro operační systémy iOS nebo Android. Tvorba mobilních aplikací je specializovaná činnost, která vyžaduje úzkou spolupráci zadavatele a dodavatele a kombinuje prvky analýzy, kódování, grafiky i marketingu. 

Zařízení od firmy Apple mají svůj vlastní systém – iOS. Na ten si můžete aplikace stáhnout z obchodu App Store. Skoro všechny ostatní zařízení obsahují Android, tam je aplikace možné stahovat z vícero obchodů, ale ten nejznámější se jmenuje Google Play. 

Příklady: 

WhatsApp – tato (zprvu pouze mobilní) aplikace změnila svět direct zpráv a poskytla velmi jednoduchý a bezplatný nástroj komunikace.  

TikTok – jedni ho miluji, druzí nenávidí, a vlády diskutují, zda je bezpečný. Ať je to jakkoliv, tato mobilní platforma způsobila revoluci na poli přímého oslovení mladé generace.  

Poslední případ je sice už trochu “za zenitem”, ale jeho vstup na trh vyvolal obrovské reakce, bavíme se o hře Pokemon Go. Jednalo se o virtuální lovení pokémonů v reálném světě.  

Modernizace a inovace vašeho podnikání

Za pomoci moderních technologií dochází k posunu a inovaci v rámci oboru. Příkladem může být jeden z našich nedávných projektů. Přišel za námi mladý klient, který napsal tři cestovatelské knihy, provozoval e-shop a chtěl využít moderních technologií a nabídnout svým zákazníkům (cestovatelům) větší uživatelský zážitek.

Zvýšení uživatelské interakce a věrnosti

Spolupracujte a interagujte se svými zákazníky a uživateli skrze další platformu. Výzkumy ukazují, že firmy, které mají svoji vlastní mobilní aplikaci, dosahují lepší a silnější vazby se zákazníky. To potvrzuje i článek Forbes.com (ZDE) - “How To Use A Mobile App To Improve Customer Loyalty”

Marketingový nástroj

Užitečným marketingovým nástrojem pro podporu prodeje může být právě vlastní software, který usnadní proces nákupu a může vést ke zvýšení prodeje. Zákazníkům je možné nabídnout slevy a věrnostní programy, které získají pouze v dané aplikaci. Tomu se věnoval i článek od iDNES.cz (ZDE) s příhodným názvem “Supermarkety nás diskriminují, slevy jsou jen v telefonech, stěžují si senioři".

A mnoho dalších

Dále se jedná o zlepšení nákupního procesu, optimalizace výroby, zábava a v neposlední řadě také zdroj příjmů.

ZAJÍMAVOST

 ikona

Uživatelé na telefonech tráví až 4 hodiny a 13 minut denně.
 ikona

Průměrný Čech má ve svém telefonu 40-60 aplikací.
 ikona

Na telefon se průměrně podíváme 78x za den.
img 2

Od nápadu po zveřejnění

Každý projekt je jedinečný a postup při jeho vývoji bude vždy tak trochu originál. Obecně se ale vývoj aplikace dá rozdělit do těchto částí: nápad, návrh, analýza, design, prototypování, vývoj, testování, nasazování a zveřejňování. V rámci agilního přístupu k programování se tyto fáze často navzájem protínají, což vývojářskému týmu umožňuje větší flexibilitu a zákazníkovi přináší možnost „jednoduchého“ zásahu do probíhajícího vývoje.

Na iOS nebo Android? Vyvíjejte hybridně pro obě platformy.

Dříve platilo, že jeden operační systém = jedna technologie a odlišný jazyk kódu. IOS měl programovací jazyk Swift a Android nejčastěji Javu. Tento vývoj se označuje jako nativní styl programování a mnoho vývojářů (i zákazníků) od něj odstupuje. Pokud chcete totiž provozovat svoji aplikaci na iOS i Androidu, dochází k programování duplicitních verzí. Má to samozřejmě řadu výhod, ale celý vývoj je následně nutné vynásobit téměř dvojnásobně. Moderní přístup je jednodušší a levnější, nazývá se hybridní a pro oba operační systémy lze napsat pouze jeden kód. 

Zajímavé odkazy: 

  • Aplikace pro iOS i Android jedním kódem? Objevte hybridní vývoj (číst více)
  • Aplikace pro Android a iOS? Nativní vývoj, to je oč tu běží! (číst více)
Nativní styl programování mobilních aplikací
Výhody Nevýhody
Nejvyšší možný výkon, menší nároky na paměť i baterii.  Vyšší cena vývoje, částku je nutné vynásobit (téměř) dvakrát. 
Menší závislost na externích frameworcích a komponentách.  Vyšší časová náročnost a nutnost správné koordinace obou vývojářských týmů. 
Širší možnosti grafické optimalizace – ne vždy v případě hybridního vývoje dochází ke “stejným” úpravám v rámci aktualizací OS.  Dualita testování. 
Přístup k hardwaru daného zařízení – možnost přímého ovlivnění např. fyzických tlačítek apod. 

Závěr: Pro nativní aplikace byste se měli rozhodnout v případě, že potřebujete bezchybné a stoprocentní fungování na všech zařízeních, nebo pokud funkce a vlastnosti aplikace budou velmi náročné na výkon či vaše požadavky budou směřovat k přímému využití všech komponent mobilních zařízení.  

 

Hybridní styl programování mobilních aplikací 
Výhody Nevýhody
Vývoj aplikace skrze jeden kód pro oba operační systémy = úspora času i financí.  Náročnější “sladění” vývoje a nutnost využívání komponent třetích stran (frameworků). 
Jednodušší testování i následná údržba.  Náročnější zatížení daného zařízení, hybridní software nelze zcela optimalizovat pro všechna zařízení. 

 

Závěr: V posledních letech u většiny našich klientů využíváme právě hybridní formy vývoje. Příkladem je Mobilní aplikace Zažijkraj.cz nebo Mojesrdce.cz. V rámci tohoto kódování se nejčastěji používá technologie MAUI. 

img 2

Technologie MAUI

MAUI umožňuje vývojářům psát aplikace pro Android a iOS pomocí jediného kódu v jazyku C#, což značně zjednodušuje a zrychluje proces vývoje. Jednou z hlavních výhod MAUI je jeho schopnost vytvářet „natální“ aplikace. Ačkoli se aplikace píše v C#, umožňuje přístup k nativním API na každé platformě, což znamená, že aplikace mohou vypadat a chovat se stejně jako aplikace psané v nativních jazycích, jako je Swift pro iOS nebo Java a Kotlin pro Android. 

 

Kapitola první

"Chci mobilní aplikaci na míru”

Stav, kdy máte nápad, chuť a elán získat svoji vlastní mobilní appku. Nejčastěji si touto fází procházíte v užším týmu a snažíte se získat odhodlání do toho jít. "Kdo je připraven, není překvapen," i tak zní lidové české rčení , a u softwaru to platí úplně stejně. Příprava a seskupení svých myšlenek je úplným základem před zahájením vývoje.

Vím, co je to mobilní aplikace a co její vývoj obnáší?

Mobilní aplikace na míru je vámi poptávané řešení softwaru, který je určen pro mobilní zařízení - nejčastěji pro iOS a Android. Vývoj se skládá z vámi definovaného problému / nápadu, který bude vyřešen / zjednodušen / inovován skrze vývoj vlastního softwaru. Do toho spadá tvorba grafického návrhu, analýza, kódování a testování.

Více jsme se tomu věnovali zde.

Máme chtít software na míru, nebo nám stačí krabicové řešení?

Zvažte, zda ke splnění vašeho cíle opravdu potřebujete řešení na míru, či vám bude stačit některá z již vyrobených služeb. Výhodou custom vývoje je samozřejmě možnost přesně nastavit a připravit jednotlivé funkce dle vašich požadavků.

Základní porovnání najdete zde.

Známe cílovou skupinu, pro kterou chceme naši appku tvořit?

Tvořte aplikaci na míru vaší cílové skupině. Právě ona ji bude využívat a je tedy důležité reflektovat její postřehy, nápady i přijímat její kritiku. Doporučujeme vystoupit ze své interní bubliny” a váš nápad probrat i s lidmi, kteří jsou tzv. “out-of-box".

Víme, za jakým účelem mobilní aplikaci vyvíjíme? Má tvořit zisk či optimalizovat procesy?

Pokud vyvíjíte mobilní aplikaci, která vám má generovat zisk od uživatelů, je důležité si k tomu připravit detailní business plán. Už na začátku byste měli znát všechny požadované funkce a hlavní komponenty.

Máme interní tým nebo budeme hledat externího dodavatele?

Ve většině případů v rámci vývoje mobilních aplikací na míru dochází k outsourcingu, tedy výběru dodavatele mimo vaši společnost. Často jsou totiž potřebné specializované dovednosti, které firemní "ajťáci" nemusí znát či aktivně používat.
Více jsme se tomu věnovali zde.

Kapitola druhá

"Jdeme do toho"

Tak by se ve zkratce dala popsat druhá fáze. Máte odvahu a hledáte "společníky"... jak ty, co to zrealizují, tak ty, co to zaplatí. Většinou také přichází na řadu rešerše trhu a hledání vhodného dodavatele. Možná ještě lepším označením by bylo "parťáka", se zvolenou firmou vás totiž čeká pár měsíců (či let) úzké spolupráce.

Vždy přesně víte, za co platíte

Každá férová firma by vám na základě prvotní analýzy (my ji realizujeme zdarma, ale jinde za ní můžete zaplatit i desítky tisíc korun) měla umět stanovit cenu vývoje. Je samozřejmě možné, že se cena zakázkové tvorby aplikací může měnit, ale mělo by to být pouze po předchozím odsouhlasení obou smluvních stran.

Kvalitní příprava a analýza

každého projektu je základ. Vývoj softwaru na míru není magie ani věštění... má pevné základy, které je nutné stanovit předem u všech IT projektů. V rámci kvalitní analýzy zjistíte důležité aspekty celého vývoje - od potenciálních hrozeb až po možnosti vylepšení funkcí či technologií.

Prototypování

Před zahájením samotného kódování v požadované technologii by měl vzniknout prototyp, díky kterému si budete moci jednoduše a konkrétně prohlédnout základní rozložení a funkce. Právě tento krok je vývojáři často opomíjen, ale za nás by určitě neměl chybět. A důvod? Případné změny jsou mnohem levnější, než v případě, kdy požadavky na úpravy přichází do hotového řešení.

Česká firma s českými vývojáři

Našli jste firmu, která je cenově mnohem "výhodnější", než všechny ostatní? Zbystřete, možná se jedná o pouhého prostředníka, který váš vývoj zrealizuje za pomoci programátorů třetího světa. Nedávno se nám stalo, že k nám přešel zákazník, který se takto nechal "nachytat" a po roce slibů, nervů a stálého odkládání se rozhodl změnit dodavatele. Předal nám jím zaplacený kód s vidinou, že na něj půjde navázat. Ejhle... v tomto případě indická struktura kódu se zcela rozcházela s běžným standardem a levnější (i bezpečnější) variantou bylo začít s vývojem znovu.

Ochota, otevřenost, zkušenosti, reference...

na pátou pozici (ne však méně důležitou) vám dáváme důraz na vaši intuici a pocit z daného dodavatele. Pokud vás při prvních schůzkách nepřesvědčí a vy v něj nemáte důvěru, měli byste se zamyslet, zda v tomto "módu" chcete dále pokračovat.

FAQ

Nejčastěji pokládané otázky

Z našich analytických dat o vyhledávání v oblasti custom vývoje na Googlu jsme dali dohromady TOP 3 nejčastěji položených otázek a přinášíme vám na ně odpovědi. Trápí tato témata i vás?

Kolik stojí vývoj mobilních aplikací?
jaké jsou náklady na mobilní aplikaci?
Na kolik přijde vlastní aplikace?
Stanovit cenu od stolu bez znalosti konkrétního projektu by bylo velmi blízké věštění z koule. Pro představu – zkuste truhlářovi zavolat s dotazem na nacenění a řekněte mu pouze, že chcete hezkou kuchyň. Přijde smršť otázek, které budete muset zodpovědět. Stejně tak je to i u vývoje softwaru na míru, můžete vyvíjet za 300 tisíc, ale také za 5 milionů. Vždy totiž záleží na náročnosti a obsáhlosti vašich požadavků. Chápeme ale, že cena je důležitá a máme pro vás tedy nabídky. Získejte jasnou představu, jak finančně i časově bude vývoj vaší mobilní aplikace náročný. Pro nové klienty jsme si připravili analýzu v hodnotě 10.000,- zdarma. Stačí kontaktovat našeho obchodního ředitele Tadeáše a domluvit si nezávaznou schůzku.
Jak vybrat dodavatele mobilní aplikace na míru?
Jak najít kvalitního vývojáře?
První krok už jste udělali – našli jste tuto praktickou brožuru, která vám zodpoví vaše otázky, tak pokračujte ve čtení a dozvíte se vše potřebné. V jedné větě: zásadní je ale spolehlivost, férovost a kvalita... a projděte si reference / case study.
Z čeho se skládá cena vývoje aplikace?
Pojďme si celé nacenění projít od začátku. V první řadě bude správného obchoďáka zajímat platforma, na které chcete aplikaci provozovat (iOS, Android, oboje) a od jaké verze operačního systému má být dostupná. To vychází z potřeb a modelů chování vašich zákazníků či zaměstnanců, pokud aplikaci vyvíjíte pro firemní účely a všechna zařízení “běží” na Androidu, je třeba k vývoji přistupovat s prioritizací právě tohoto systému. Od toho se totiž odvíjí, zda se bude programovat nativně, či hybridně. Dále se vás dodavatel určitě bude ptát na očekávané funkce... zvažujte zapojení umělé inteligence, chcete offline mód, push notifikace nebo například napojení na platební bránu? To vše je potřeba si dobře rozmyslet a spočítat. Dále je nutné rozhodnout, jak bude obsah aplikace editovatelný – nejčastěji se přistupuje k variantě webové aplikace.
img 2

3 REDFLAGY, aneb nespalte se hned na začátku

V této kapitole vám na základě našich zkušeností představíme tři „redflagy“ neboli varovné signály, na které byste měli dávat pozor, abyste se vyhnuli nechtěným komplikacím hned na začátku spolupráce.

Finální cena není vše, podle čeho byste dodavatele měli vybírat. Určitě netvrdíme, že levnější nabídka musí být špatná, ale určitě by nákladovost neměla být jediným ukazatelem. Zároveň z vaší strany byste s tímto nákladem měli dopředu počítat a znát své možnosti. Vývojem samotného softwaru to totiž nekončí a často následuje nutnost údržby, správy, uložiště, serverů i platby nástrojům a doplňkům třetích stran. 

Pozor také na spolupráci s jednotlivci a freelancery. Obzvlášť by to mělo platit u větších a náročnějších projektů… obyčejný web vám zvládne udělat i student, ale na náročnou aplikaci plnou obsáhlých funkcí by měl být ideálně tým. Každý vývojář se totiž většinou specializuje na něco – základním dělením je frontend a backend… od profesionálního someliéra také nebudete chtít udělat baristický zázrak. 

Chápeme, že prvotní nadšení z vašeho nápadu může zastínit všechny varovné signály. Snažte se získat alespoň trochu odstup a názory lidí mimo vaši bublinu. Prověřte si, že chystaný nápad je dostatečně originální či přínosný, že zde není „likvidační“ konkurence a zároveň, že po jeho realizaci bude aktivně využívaný. Máme rádi šťastné konce plné radosti z nového softwaru a opravdu nechceme vyvíjet za každou cenu. 

Vhodné otázky

Ujistěte se, že jste si zodpověděli tyto otázky!

  • Znám všechny důležité okolnosti a situace, které s sebou vývoj mobilní aplikace na klíč přinese? 
  • Jsem si jistý, že jsem si vybral vhodného dodavatele? 
  • Vím, že zvládnu vývoj ufinancovat a zároveň mám spočítanou návratnost? 
  • Zmínil jsem dodavateli všechny očekávané funkce a požadované výsledky? 
img 2

A nedalo by se trochu ušetřit...?

Za kvalitu se platí, v IT toto tvrzení platí dvojnásob. Samozřejmě se dá vyvíjet v různých kvalitách, ale tento přístup nedoporučujeme. Na trhu je v dnešní době takové množství aplikací, že uživatelé jednoduše vyhledávají a pravidelně užívají pouze ty nejlepší. Zvažte proto, zda je “šetření” při vývoji mobilních aplikací na zakázku to pravé, či zda by nebyla lepší volba jít cestou krabicových řešení.

Cestou může být MVP

Minimum Viable Product (Minimálně Životaschopný Produkt), představuje další strategii, kterou byste mohli v rámci úspor zvážit. Tento přístup spočívá ve vývoji základní verze vaší aplikace s omezeným počtem funkcí, které jsou nezbytné pro splnění základního účelu. MVP vám umožní rychle uvést produkt na trh a získat cennou zpětnou vazbu od uživatelů, kapitál od investorů nebo první zisky z monetizace. Na základě této zpětné vazby můžete postupně vylepšovat a rozšiřovat svůj produkt. To nejenže optimalizuje náklady na vývoj, ale také vám poskytuje lepší představu o tom, které funkce jsou pro vaše uživatele skutečně důležité. Díky MVP můžete kombinovat úspory nákladů s kvalitním a uživatelsky orientovaným vývojem.

Informace

Vývoj je možný v několika režimech

Ve světě softwarového vývoje existuje několik způsobů, jak přistupovat k realizaci projektů a vytváření aplikací. Tyto přístupy se liší v závislosti na potřebách, rozpočtu, času a technických požadavcích daného projektu. V této kapitole se podíváme na tři klíčové režimy vývoje – no code / low code platformy, krabicová řešení a custom vývoj.

Low-code vývoj  ikona

Low-code vývoj

Jedná se o přístup, který umožňuje tvorbu aplikací bez nutnosti jakéhokoli programování, což je ideální pro jedince bez technických dovedností. To se často dosahuje prostřednictvím intuitivních drag-and-drop nástrojů a předem vytvořených šablon. Problematická je především komplexnost, bezpečnost a variabilita funkcí. Využití je vhodné především pro malé projekty.
Krabicové řešení ikona

Krabicové řešení

Jsou typická nízkou možností úpravy a většinou nabízí řešení obecnějších problémů a požadavků. Vhodné jsou zejména, pokud vaše cíle směřují podobným směrem, jako již nakódované platformy. Paradoxem ale v řadě případů je fakt, že v konečném důsledku a dlouhodobém měřítku se jedná o značně nákladnou aktivitu, která se po čase vyrovná zakázkovému vývoji softwaru.
Custom vývoj ikona

Custom vývoj

V překladu vývoj na míru, zahrnuje vytváření softwarových řešení specificky podle individuálních potřeb a požadavků klienta. Tento přístup je často považován za nejlepší typ vývoje, protože zajišťuje, že software je plně přizpůsoben potřebám podnikání, a může tak efektivněji řešit specifické výzvy a cíle dané organizace.

Kapitola třetí

Ready, steady, GO!

V této příhodně pojmenované fází už máte svého vývojářského parťáka (IT firmu). Show může začít... teda skoro. Z druhé fáze byste měli mít základní analýzu, cenovou představu a znát přesné podmínky spolupráce. Pokud jste vše udělali poctivě, dost pravděpodobně si vývoj užijete... připravte se, že vám vaše vize (a pro řadu startupistů i “dítě”) bude růst pod rukama. Ale ať nepředbíhám, před samotným kódováním je třeba udělat detailní analýzu. Ze své “péče” si vás nejčastěji předává obchodní zástupce s projektovým manažerem. Ten pro vás vybere vhodného analytika. Výstupem analýzy by měl být souhrnný a několika desítky stránek obsáhlý manuál, který definuje vaše požadavky, navrhne řešení a připraví podklady pro grafiky i následně samotné programátory.

Obchodní zástupce

První váš kontakt s MEMOS Software bude nejspíše přes naše kolegy z obchodu. Ty vede zkušený obchodní ředitel Tadeáš Matoušek, který si zakládá na úzké spolupráci se zadavatelem i jasném plnění dohodnutých termínů. Naši obchoďáci jsou zároveň v úzkém kontaktu (tj. sedí ve vedlejším kanclu) s vývojáři. Neuniknou jim tak žádné novinky z technologického světa a vždy vám doporučí ty nejmodernější způsoby vývoje.

Projektový manažer

Projekťák je velmi důležitou součástí vývoje. Stará se o to, aby vše běželo jak má, byly dostatečné kapacity a dodržovaly se zadané termíny. Zároveň je to pro vás hlavní kontaktní osoba v průběhu celého vývoje mobilní aplikace. Můžete s ním řešit vaše přání, stížnosti i pochvaly, rád s vámi zajde na kafe i oběd, a probere vše důležité.

Analytik

Naši analytičtí kolegové se na celý vývoj dívají trochu jiným pohledem. Snažíme se přesně pochopit vaše potřeby a aktuální situaci a na základě toho navrhnout ideální řešení. Podle rozhovorů s klientem vytváří seznamy funkcí a požadavků, které následně i propojují a předpřipravují pro vývojáře.

Grafik / UX specialista

Obsah je velmi důležitý... ale pokud nebude mít pěkné a jednoduché provedení, nebude jej nikdo využívat. Proto máme v týmu kvalitní grafiky a UX specialisty, kteří pro vás dokáží připravit ideální řešení, které přesně zasáhne potřeby a způsoby využívání ze strany uživatelů vaší mobilní aplikace.

Programátor / kodér

Myslíte si, že všichni programátoři musí být takzvaní “nerdi”, bát se kontaktu s lidmi a ve volných chvílích pařit počítačové hry? Možná jsme výjimkou, ale většina našeho týmu jsou komunikativní a zapálení experti do vývoje. Setkat se s nimi můžete na meetingu. Pro každý projekt vám vytvoříme specializovaný tým přesně na míru aktuálních potřeb, kódování vaší aplikace mají tak na starost experti na danou problematiku.
img 2

5 doporučení od obchodního ředitele Tadeáše Matouška

1) Mějte kvalitní business plán, my v MEMOSu se vám rádi postaráme o vývoj, ale obchodní stránka celého projektu jde za vámi. Rádi to s vámi projdeme a zkonzultujeme, ale finální slovo a odpovědnost máte stále na sobě. Ještě před samotným vývojem si s kolegy znovu projděte ty nejzásadnější otázky a cíle.

2) S vývojáři (IT agenturou) pravidelně komunikujte a chtějte znát postup. Ideální je mít písemně podložený proces a jednotlivé milníky samotného vývoje. V rámci IT se v dnešní době už skoro všude přistupuje k modernímu tzv. agilnímu řízení projektů. Díky tomu dokáží vývojáři velmi rychle reagovat na změny, přizpůsobovat plány aktuální situaci i snižovat tlak na vás, jakožto zadavatele.

3) Mějte realistická očekávání. Ani Řím se nepostavil za jeden den… vše má svůj čas a nic se nedá uspěchat. Při procházení prototypu nebo schvalování grafiky si vezměte dostatek času na promyšlenou.

4) Při spolupráci s vývojáři si dobře nastavte bezpečnostní procesy. V případě vývoje softwaru integrujícího se do vnitřní sítě by mohlo, v nesprávných rukách, dojít ke zneužití dat.

5) Nechtějte vše, hned a najednou… pokud máte dostatečný rozpočet, určitě to není problém, ale velmi často jsou prvotní budgety omezené a je potřeba jejich smysluplné čerpání. Zvažte, jestli všechny očekávané funkce chcete v první fázi, a zda by nebylo lepší featury přidávat postupně.

Doplňky

Bude potřeba aplikací a funkcí třetích stran?
Vyberte ty správné.

Integrace služeb třetích stran do mobilních aplikací je běžná praxe, protože to umožňuje vývojářům využít existujících funkcí a služeb bez potřeby vytvářet vlastní řešení od nuly. Komunikace probíhá skrze tzv. API.

Platební brána

Často u našich klientů zaznamenáváme požadavek na integraci platební brány. Využívat se může v rámci e-shopového prodeje i platbě předplatných či in-app nákupů. Z naší zkušenosti doporučujeme službu Stripe. Nízké poplatky, vysoká míra personifikace i nenáročná integrace, to jsou zásadní výhody, které v budoucnu jistě oceníte. Mezi další platební brány patří například ComGate, GoPay nebo nativní platební brány.
Velké srovnání platebních bran

Mapové podklady

Plánujete ve vaší mobilní aplikaci využívat mapy? Dejte si záležet při výběru jejich provozovatele. Každý má totiž jiné podmínky platby i samotné integrace. V rámci námi vyvíjených aplikací nejčastěji využíváme Mapbox, Seznam Mapy nebo Google Maps.

Mailing

Vytvářet si svůj vlastní server, který bude na základě požadavků aplikace odesílat předem definované zprávy může být zbytečně náročné. Uživatele v aplikaci přivítáte, pošlete mu zprávu při změně zásadních údajů nebo pravidelný newsletter. To vše by mělo být co nejvíce personifikované – ideálním nástrojem je Sendgrid, jednoduchý, rychlý a cenově přijatelný.
img 2

Co je to API?

API, neboli Application Programming Interface, je klíčovým prvkem při integraci služeb třetích stran do mobilních aplikací. Toto rozhraní definuje pravidla a protokoly pro komunikaci mezi různými softwarovými komponentami. Když například integrujete platební bránu nebo mapové podklady do vaší aplikace, API těchto služeb poskytuje soubor pravidel a funkcí, které vám umožňují využívat jejich služby. Díky API můžete využívat komplexní funkce a služby bez hlubokého porozumění jejich interním mechanismům.

img 2

Programátorsko-český slovník

Frontend je část webového vývoje, která se zabývá tvorbou uživatelského rozhraní a interakcí, které uživatel vidí a s nimiž interaguje ve webovém prohlížeči nebo na mobilním zařízení. 

Backend je část webového vývoje, která se stará o zpracování dat, logiku a komunikaci s databázemi. Tato část je často skrytá pro uživatele a provádí všechny výpočty a manipulace s daty na pozadí webové aplikace. 

Release je procesem, při kterém se software nebo jeho nová verze dostává veřejnosti a uživatelům k používání a distribuci. 

Prototyp je zjednodušená verze produktu nebo softwaru sloužící k testování a ověřování konceptu, funkcionality nebo designu. 

Produkční verze je finální a plně funkční verze softwaru, která je určena pro běžné používání uživateli. Tato verze by měla být stabilní, ověřená a připravená pro nasazení v reálném prostředí. 

Testovací verze je verze softwaru nebo produktu, která je vytvořena speciálně pro účely testování a ověřování funkcí, výkonu a kvality. Testovací verze se používá k identifikaci a opravě chyb, optimalizaci výkonu a zajištění správné funkcionality před uvedením produktu do produkčního prostředí. 

Další odborné termíny si můžete přeložit v našem online programátorsko-českém slovníku.

Kapitola čtvrtá

“Už se to blíží...”

Tak by se mohla jmenovat předposlední fáze vývoje vaší mobilní aplikace. Často se můžete setkat s prvními verzemi, které prochází náročným testováním a postupným vylepšováním a doplňováním funkcí. Finálně by již mělo být rozhodnuto, zda svoji novou aplikaci budete “hostovat” na svém serveru, či využijete tzv. cloudu. Pro vás to znamená, že je nejvyšší čas připravit vaši firmu (nebo zákazníky) na příchod nové technologie.

Doporučení

Proč Tadeáš Matoušek doporučuje volbu cloudu?

“Hlavní výhodou je flexibilita. Cloudové služby jsou navrženy tak, aby přesně vyhovovaly vašim aktuálním požadavkům, ať už jde o nárůst nebo pokles potřeby výpočetního výkonu nebo úložiště. To znamená, že pokud se vaše podnikání rozrůstá, můžete snadno a rychle přidat další zdroje. Naopak, pokud potřebujete omezit své využití, můžete snížit své nároky na zdroje bez nutnosti prodeje nebo likvidace drahého hardware. Druhou významnou výhodou je snížení nákladů na počáteční investice. S cloudovým hostováním nemusíte investovat do nákupu a údržby vlastního serverového hardwaru. Místo toho platíte pouze za to, co skutečně využijete. Většina našich klientů k hostování webových aplikací a API využívá cloud Azure od Microsoftu. 

Tadeáš Matoušek, obchodní ředitel

img 2

Integrujete software do firmy? Nezapomeňte na řízení změny!

Zamyslete se, jaký dopad bude mít nasazení nového softwaru na vaše zaměstnance. Pokud očekáváte, že aplikace přinese významné změny pracovních postupů, je nezbytné správně řídit tento proces změny. Každá zásadní změna, zejména pokud ovlivňuje denní operace vašich pracovníků, vyžaduje dobře promyšlený a strategicky řízený přístup. V tomto ohledu může být velmi užitečné inspirovat se zavedenými modely řízení změn, jako je například Lewinův model změn. 

Na co si dát pozor? 

  • Jsou vaši zaměstnanci dobře proškolení? 
  • Důvěřují systému a nesnaží se ho vědomě nebo nevědomě obcházet? 
  • Je změna dobře komunikována? 

Zejména v případech zavádění inovací vyšších řádů, jako je například integrace umělé inteligence, je důležité počítat také s obavami vašich pracovníků. Lidé mají přirozený strach z nových a neznámých věci, ale také z možného nahrazení. Přímá a správná komunikace je úplný základ.  

img 2

Jdete s appkou na trh? Nezapomeňte na marketingovou podporu.

I sebelepší aplikace bude k ničemu, pokud ji nikdo nebude znát a využívat. Jak jsem nastínil již v úvodu, i já sám mám se vstupem aplikace na trhu z pohledu marketingu bohaté zkušenosti. Sepsal jsem tedy 5 bodů, kterými byste se určitě měli řídit. 

1) Na prezentaci záleží! Story, tedy obchody s mobilními aplikacemi, fungují jako výkladní skříně. Chcete prodat nebo získat stažení? Musíte umět zaujmout… a nyní je úplně jedno, zda svojí aplikací chcete spasit svět nebo jen například motivovat a vzdělávat. Nechte si od grafiků zpracovat pěkné náhledové obrázky, které přesně vystihnou podstatu vaší aplikace. První, kam budou směřovat oči potencionálních zákazníků, bude grafika… text si přečtou, jen pokud je zaujmete na první pohled. Ani úvodní odstaveček ale neodbývejte, soustřeďte se na klíčové výhody a přínosy vaší mobilní aplikace cílovému zákazníkovi.  (odkazy na pravidla jednotlivých storů) 

2) Peníze až na prvním místě. Věnujte nějaký čas správnému nastavení cenové politiky. Aplikaci je totiž možné financovat vícero zdroji, a každý má samozřejmě své pro a proti.  

3) Jděte za svoji cílovou skupinou. Podle toho, kdo je vaše cílová skupina, zvolte vhodný druh komunikace. Nejčastěji se využívají sociální sítě, zapomínat byste ale neměli ani na další nástroje komunikačního mixu. Pokud je příležitost, využívejte i osobního setkávání s vaší “cílovkou” na veletrzích i jiných eventech.

4) Budujte a využívejte komunitu. Ne nadarmo se říká, že v davu je síla. Budování silné komunity kolem vaší aplikace je často klíčové pro její úspěch. Identifikujte svou cílovou skupinu a vytvářejte vhodné prostředí, které osloví jejich potřeby a zájmy. Udržujte pravidelnou komunikaci, buďte otevřeni kritice a využívejte zpětnou vazbu pro vylepšení vaší aplikace. Pamatujte, že budování komunity je dlouhodobý proces, který vyžaduje neustálé úsilí, ale jeho výsledek v podobě loajálních a angažovaných uživatelů za to stojí.

5) Rozvíjejte svou mobilní aplikaci a neusněte na vavřínech. Dnešní doba je extrémně dynamická, dnes máte jedinečnou aplikaci a zítra vás může předběhnout nový konkurent. Nestačí vytvořit skvělý produkt a očekávat, že se o vše postará sám. Aby vaše aplikace zůstala konkurenceschopná, je nezbytné ji neustále testovat, rozvíjet a nikdy nespoléhat na dosažené úspěchy. Pravidelně sledujte vaše odvětví, poslouchejte připomínky i kritiku vašich zákazníků a vyčleňte si rozpočet na následný rozvoj. 

Monetizace

Toto je šestice nejznámějších monetizačních modelů

V případě, že připravovaná aplikace má fungovat jako primární zdroj příjmů – tedy je sama o sobě produktem nebo službou, je důležité zvolit správný monetizační model.

Freemium

U tohoto modelu je aplikace zdarma ke stažení, ale některé funkce nebo služby jsou dostupné pouze pro uživatele, kteří si zakoupí prémiovou verzi. Jedná se o oblíbený model pro aplikace, které se snaží přilákat velké množství uživatelů a pak konvertovat část z nich na placené uživatele.

Příklad: Spotify je hudební streamovací aplikace, která nabízí bezplatnou verzi s omezenými funkcemi a reklamami. Uživatelé mohou přejít na prémiovou verzi, která odstraní reklamy a poskytne další výhody, jako je možnost stahovat hudbu pro offline poslech.

Největší výhoda: možnost rychlého získání uživatelů a tím zvýšení povědomí o značce

Největší nevýhoda: náročnost nalezení rovnováhy mezi obsahem zdarma a tím placeným

Předplatné

U předplatného modelu si uživatelé platí pravidelný poplatek (například měsíční nebo roční) za přístup k aplikaci nebo některým jejím funkcím. Tento model je často používán u aplikací, které poskytují pravidelný obsah nebo služby.

Příklad: Netflix je přední poskytovatel streamování filmů a televizních pořadů. Přístup k obsahu je možný pouze po zaplacení měsíčního předplatného.

Největší výhoda: pravidelný a předvídatelný příjem

Největší nevýhoda: vyžaduje pravidelný přísun nového obsahu

Jednorázový nákup

V tomto modelu si uživatelé zakoupí aplikaci za jednorázový poplatek. Dříve byl tento způsob financování velmi rozšířený, sami si vzpomeňte na kupování her na tlačítkové telefony – museli jste odeslat SMS, díky které se vám aplikaci podařilo stáhnout. V dnešní době, kdy je velké množství podobných aplikací, se už tolik nevyplatí.

Příklad: Minecraft, pokud si chcete tuto legendární hru zahrát na svém iPhonu, musíte před jejím stažením zaplatit 199,- korun.

Největší výhoda: předem určený příjem z každého stažení

Největší nevýhoda: jednorázový příjem může postupně omezit dlouhodobý rozvoj

In-app nákupy

Tento model je podobný freemium modelu, ale namísto toho, že by uživatelé platili za prémiovou verzi aplikace, si mohou zakoupit specifické funkce, obsah nebo virtuální zboží přímo v aplikaci.

Příklad: Tinder, tato aplikace pro seznamování je v základu zdarma. Pokud však chcete získat určité nadstandartní možnosti, musíte si je jako komponenty dokoupit.

Největší výhoda: pokud jsou položky k nákupu atraktivní, mohou vytvářet zásadní příjem

Největší nevýhoda: náročnost vyvážení placeného a neplaceného obsahu, v počítačových hrách se na to používá pojem “pay-to-win", což by se samozřejmě dít nemělo.

In-app reklama

V tomto modelu jsou uživatelům zobrazovány reklamy, přičemž vývojáři aplikace jsou placeni za zobrazení nebo kliknutí na tyto reklamy. Tento model může být efektivní pro aplikace s velkým počtem uživatelů.

Příklad: IDOS, většina mobilních her... často je ale v rámci příplatkových parametrů možné tyto reklamy skrýt.

Největší výhoda: velmi efektivní pro aplikace s velkou návštěvností

Největší nevýhoda: náročnost stanovení míry reklamních bloků, které nebudou narušovat uživatelský zážitek

Sponzorovaný obsah

Tento model je podobný modelu in-app reklamy, ale místo toho, že by se zobrazovaly tradiční reklamy, jsou uživatelům prezentovány sponzorované produkty nebo služby. Toto může být účinné pro aplikace, které mají přirozený způsob, jak integrovat sponzorovaný obsah do uživatelského zážitku.

Příklad: všechny sociální sítě, za jejich využívání platíte “zobrazováním” sponzorovaných příspěvků

Největší výhoda: většinou méně rušivá forma než u tradičních inzerátů

Největší nevýhoda: obtížnost nalezení vhodných inzerentů

Kapitola pátá

“Je to tady”

Přišel ten dlouho očekávaný moment – vaše aplikace je konečně na “produkci” a je připravena k plnohodnotnému využití. Toto je jistě důvod k oslavě, ale zároveň je důležité si uvědomit, že proces vývoje zde nekončí, naopak vstupujeme do další důležité etapy - údržby a vylepšování. Aplikace, stejně jako jakýkoli jiný software, vyžaduje pravidelné aktualizace. Tyto aktualizace mohou být nezbytné z různých důvodů. Mohou zahrnovat zajištění kompatibility s nejnovějšími verzemi operačních systémů, opravu chyb, zlepšení výkonu nebo přidání nových funkcí. Dalším klíčovým aspektem údržby aplikace je monitorování výkonu a vytížení serveru. Nezáleží jen na tom, aby vaše aplikace fungovala správně - musí také fungovat efektivně a rychle. Přetížení serveru může způsobit zpomalení nebo dokonce výpadek služby, což by mohlo vést k velkým potížím. Pravidelné sledování výkonu a optimalizace zdrojů mohou tuto situaci předcházet.

img 2

Vývojem to nekončí...

Po skončení primárního vývoje je dobré přemýšlet o tom, kdo se o aplikaci bude starat, hlídat její dostupnost a v případě jakýchkoliv potíží rychle zasáhne. Tyto služby se jmenují “support” a “monitoring”. V rámci podpory nás zákazník kdykoliv může kontaktovat a v rámci zasmluvněných reakčních časů dokážeme obratně reagovat. Jen si představte, že máte fungující a úspěšnou aplikaci a najednou přestane fungovat. Než seženete vhodného vývojáře, který dokáže adekvátně zasáhnout a cenově vás nepoloží, uběhnou dny, možná týdny. Pokud si ale s dodavatelem svého softwaru na zakázku sjednáte “support”, tyto starosti vám odpadají. Zároveň je možné předem definované hodiny využít i k postupnému rozšiřování funkcí aplikace. Oproti tomu monitoring funguje na principu aktivního sledování a vyhodnocování vašeho softwaru, serverů apod. Naši kolegové nepřetržitě sledují vytížení procesoru, disků, RAM pamětí… a v případě zjištění neobvyklé situace dokáží okamžitě zasáhnout.   

Doporučení

5 pravidel, která dodržovat po skončení vývoje

  • Maximální priorita na ochranu dat a zabezpečení 
  • Pravidelné monitorování výkonu a jeho optimalizace 
  • Aktivní sledování trhu a reagování na změny chování zákazníků 
  • Umět přijímat konstruktivní zpětnou vazbu i kritiku vaší mobilní aplikace 
  • Zajištění pravidelné aktualizace 

FAQ

Na co se nás často ptáte v rámci vývoje softwaru na míru?

Jak dlouho trvá vývoj mobilní aplikace?
Doba vývoje mobilní aplikace se může velmi lišit a závisí na řadě faktorů. Jde například o komplexnost aplikace, cílové platformy, zkušenosti vývojového týmu, a také nároky na integraci a testování. Základní aplikace s omezenou funkcionalitou může být vyvinuta za několik týdnů, zatímco sofistikovanější aplikace mohou vyžadovat měsíce nebo dokonce roky práce. Proto nelze bez podrobných informací o konkrétní aplikaci určit přesnou dobu vývoje.
Je dobré zapojit naše uživatele a komunitu do testování aplikace?
Jistě, zapojení uživatelů a komunity do beta testování aplikace může přinést mnoho výhod. Tento proces vám poskytne realistický pohled na aplikaci jako celek. Vy i vývojářská firma jste často příliš blízko k projektu, abyste mohli plně objektivně posoudit, jak aplikace funguje v reálném světě – tedy, jak opravdu řeší problémy a potřeby uživatelů. Uživatelské testování také může odhalit problémy s výkonem nebo chyby, které by vývojáři mohli přehlédnout, zejména pokud uživatelé testují aplikaci na různých zařízeních a v různých prostředích a situacích. Kromě toho uživatelé mohou přinést nové nápady na funkce nebo vylepšení, což může být klíčové pro budoucí vývoj aplikace. Testování s větším počtem uživatelů může také pomoci identifikovat problémy s výkonem, které by se mohly objevit, když aplikaci začne používat více lidí. Zároveň také, když se uživatelé podílejí na testování aplikace, mohou se cítit více zapojeni, což může vést k vyšší loajalitě uživatelů. Přesto je důležité nezapomenout, že ačkoli uživatelské testování je hodnotné, mělo by být doplněno o profesionální testování softwaru pro odhalení technických problémů, které běžní uživatelé nemusí být schopni identifikovat či adekvátně popsat. Při tomto testování nezapomeňte správně nastavit proces získávání zpětné vazby, aby všechny zjištěné potíže a nápady nešly vniveč.
Co je to UX/UI v rámci mobilních aplikací?
UX/UI jsou zkratky pro User Experience a User Interface, což jsou dva klíčové aspekty vývoje mobilních aplikací. User Experience (UX) odkazuje na celkový dojem, který uživatel získá při používání aplikace. To zahrnuje to, jak intuitivní je aplikace, jak snadné je použití, jak rychle reaguje na interakci uživatele a jak dobře splňuje jeho očekávání. Oproti tomu User Interface (UI) odkazuje na vizuální prvky aplikace - to zahrnuje vše, co uživatel vidí a s čím může interagovat, jako jsou tlačítka, ikony, texty, ale i využité barvy, rozložení a fonty. Při návrhu UX/UI je důležité vzít v úvahu cíle a potřeby uživatele, aby aplikace nejen vypadala dobře, ale také aby byla funkční a uživatelsky přívětivá. Kvalitní UX/UI design může výrazně přispět k úspěchu mobilní aplikace tím, že zlepšuje spokojenost uživatelů, zvyšuje retenci a může také podporovat lepší konverzi pro komerční aplikace.
Co to je roadmapa v rámci vývoje aplikací?
Roadmapa je součástí strategického plánování. Jedná se o výstup, který popisuje cíle nebo očekávané výsledky vývoje a hlavní kroky nebo milníky potřebné k dosažení těchto cílů. Tento dokument, často prezentovaný ve formě časové osy, poskytuje jak vývojářům, tak ostatním zainteresovaným stranám jasné porozumění o tom, jakým směrem se projekt ubírá, jaké funkce jsou plánovány pro budoucí vydání a jaké jsou prioritní úkoly. V rámci agilního přístupu ve vývoji je pravidelná aktualizace klíčová pro přizpůsobení měnícím se požadavkům trhu či klienta. Toto plánování probíhá v pravidelných intervalech na tzv. Sprintech. Sprint označuje krátké, časově omezené období (často 1-2 týdny), ve kterém tým pracuje na konkrétních úkolech nebo cílech. V rámci MEMOSu k tomuto plánování využíváme služby DevOps od Microsoftu. Více jsme se tomuto tématu věnovali zde.
Jaké jsou nejčastější chyby lidí, kteří chtějí svojí vlastní mobilní aplikaci?
Mezi nejčastější chyby patří obecná nepřipravenost, neznalost a absence nějakého plánu. Po vás jako zadavateli vývoje se určitě nechce, abyste si vymysleli náležitosti vývoje, ale měli byste vědět, jaké máte finační zdroje, zda je váš nápad udržitelný či zda je na trhu o něj opravdu zájem.
Je možné mít umělou inteligenci v rámci vlastní mobilní aplikace?
Ano, určitě je možné integrovat umělou inteligenci (AI) do vaší mobilní aplikace. To s sebou zároveň přináší další možnosti a funkce, které můžete vašim uživatelům nabídnout. AI může pomoci vylepšit personalizaci tím, že analyzuje chování uživatelů a přizpůsobuje obsah nebo funkce aplikace podle jejich potřeb a preferencí. Může také zlepšit efektivitu a užitečnost aplikace tím, že automatizuje úkoly, jako je například odpověď na dotazy zákazníků pomocí chatbotů, nebo pomáhá uživatelům najít informace rychleji a snadněji pomocí inteligentního vyhledávání. Integraci AI do interních systémů jsme se věnovali zde.
Co jsou to push notifikace a jak je správně využívat?
Push notifikace jsou zprávy, které mohou aplikace posílat na mobilní zařízení uživatele. Mohou obsahovat například upozornění na nový obsah, informovat o obdržené zprávě, připomenout událost nebo referovat o aktualizaci stavu objednávky. Správné využití push notifikací může zlepšit zapojení uživatelů a vést k lepším výsledkům pro vaši aplikaci. Je ale důležité mít na paměti, že nic se nesmí přehánět a přetížení uživatelů nepodstatnými nebo nežádoucími notifikacemi může vést k tomu, že si uživatelé odhlásí odběr notifikací nebo dokonce odinstalují celou aplikaci.
Co je to “bug”?
Jako “bug” se v IT označuje chyba v kódu softwaru. Vždy je důležité provádět interní testování už v průběhu vývoje a eliminovat tak množství těchto problémů. Jedná se ale o zcela běžný jev, který k vývoji jednoduše patří. Zásadní je ale důkladné testování a následné opravení. Mezi malé bugy může patřit špatné vykreslení textu či obrazců, velké mohou způsobit celkovou nestabilitu aplikace a její následnou nedostupnost.
Jak probíhá zveřejnění aplikace v Google Play nebo App Store?
Zveřejnění aplikace v Google Play nebo App Store vyžaduje určitou odbornost. Pro obě platformy musí vývojáři nejprve připravit aplikaci, následně vytvořit vývojářský účet a zaplatit příslušné poplatky. U Googlu se jedná o jednorázový poplatek 25 USD (aktuální k 1. 8. 2023) a u Applu 99 USD / rok (aktuální k 1. 8. 2023). Poté je třeba vytvořit záznam aplikace v konzoli Google Play nebo App Store Connect, kde poskytnete podrobnosti o aplikaci, nahrajete soubory a nastavíte ceny a dostupnost. Nakonec pošlete aplikaci ke kontrole, což může trvat několik dní až týdnů, v závislosti na platformě a složitosti aplikace. Například Apple kontroluje každou aplikaci ručně, díky tomu je tak i App Store o mnoho bezpečnější. Po schválení již můžete aplikaci zveřejnit a přivítat své první uživatele.
Co je to outsourcing v rámci vývoje mobilních aplikací?
Outsourcing v oblasti vývoje mobilních aplikací se týká předání některých nebo všech částí vývoje aplikace jiné (specializované) firmě. Místo toho, aby si společnost sama navrhovala, programovala, testovala a udržovala aplikaci, tuto práci svěří externímu dodavateli. Pro realizaci náročnějších IT projektů se v dnešní době čím dál tím více využívá právě outsourcing. Jeho nespornou výhodou je nákladová efektivnost, jelikož firma nemusí investovat do náboru, školení a udržování interního týmu vývojářů. Externí týmy také často mají mnohem více odborných dovedností a zkušeností, které jsou zásadní pro úspěšný vývoj. Kromě toho může outsourcing umožnit firmám rychleji a efektivněji reagovat na měnící se tržní podmínky. Na druhou stranu, outsourcing také přináší určitá rizika, včetně možných problémů s komunikací, kvalitou práce, bezpečností dat a dodržováním termínů. Proto je velmi důležité pečlivě vybírat spolupracující dodavatele.
Umíte, v případě nespokojenosti, převzít probíhající vývoj od konkurence?
Ano, umíme. Naši zkušení vývojáři zvládnou převzít rozjetý software od konkurence a dotáhnout ho k úspěchu. Více se tomuto tématu věnujeme zde.
Umí mobilní aplikace pracovat s Bluetooth, AirDrop nebo NFC?
Ano, aplikace velmi často umí využívat funkce mobilních zařízení. Bluetooth je standard pro bezdrátovou komunikaci mezi zařízeními na krátké vzdálenosti. Aplikace mohou využít Bluetooth například pro sdílení souborů, streamování audio nebo pro připojení externích zařízení jako jsou sluchátka, hodinky, fitness trackery atd. AirDrop je technologie od Apple, která umožňuje rychlé a snadné sdílení souborů mezi zařízeními Apple přes Wi-Fi a Bluetooth. Tuto funkci mohou aplikace využít pro sdílení obsahu mezi uživateli. NFC (Near Field Communication) je technologie, která umožňuje komunikaci mezi zařízeními na velmi krátkou vzdálenost (obvykle několik centimetrů). Aplikace mohou využít NFC například pro mobilní platby, sdílení dat mezi zařízeními, nebo pro interakci s NFC tagy.
Umí mobilní aplikace pracovat s GPS?
Ano, mobilní aplikace mohou pracovat s polohou skrze GPS. Tato funkce je široce rozšířena v mnoha typech aplikací. Setkat se s tím můžete u map a navigací, jako jsou Google Maps nebo Waze, které využívají GPS k poskytování pokynů pro cesty. Dále také fitness programy, díky kterým můžete zaznamenávat vaši cestu během běhu nebo jízdy na kole a měřit tak vzdálenost i rychlost. Sociální aplikace mohou používat polohu k zobrazení personifikovaného obsahu i cílení reklamy. Řada uživatelů se ale obává možné zneužitelnosti trasování jejich polohy a tak tuto informaci sdílí jen velmi omezeně.
Jak ušetřit při vývoji mobilní aplikace?
Vývoj mobilních aplikací může být finančně náročný, ale existují způsoby, jak optimalizovat jeho proces a tak ušetřit náklady, aniž by se to negativně projevilo na kvalitě produktu. Před zahájením vývoje je klíčové mít jasně definované požadavky (nebo alespoň cíle), abyste snížili náklady spojené se změnami a opravami v průběhu projektu. Zaměřte se na vývoj tzv. Minimum Viable Product (MVP), což je základní verze aplikace, která vám umožní rychlejší a levnější vstup na trh a poskytne cennou zpětnou vazbu od uživatelů pro další vývoj. Uvažujte o využití nástrojů pro multiplatformní (hybridní) vývoj, jako je React Native, Flutter nebo Xamarin / MAUI, které umožňují psát kód jednou a spustit ho na iOS i Androidu.
Vyvíjíte mobilní aplikace v Praze, Brně i Hradci Králové?
Odpověď na otázku není jednoznačná a může se lišit v závislosti na konkrétních potřebách a cílech vašeho podniku. Nicméně jsme přesvědčeni, že vlastní mobilní aplikace může přinést mnoho výhod - může zlepšit a optimalizovat interní procesy vaší firmy, umožnit efektivnější komunikaci s vašimi zaměstnanci i zákazníky a vylepšit celkový zákaznický zážitek. Navíc může posloužit jako silný marketingový nástroj, který vám pomůže zviditelnit svou značku a posílit vaši konkurenceschopnost na trhu.
Umíte i vývoj náročných a velkých projektů vývoje?
Ano, v MEMOS Software máme bohaté zkušenosti s vývojem náročných a velkých projektů. Během naší více než dvacetileté historie jsme se podíleli na realizaci široké škály softwarových řešení na míru pro různé klienty - od malých podniků a startupů až po velké korporace. Náš tým zkušených a kvalifikovaných vývojářů, analytiků a projektových manažerů je schopen se vypořádat s jakýmikoliv výzvami. Pracujeme v těsné spolupráci s našimi klienty a zaměřujeme se na to, abychom plně pochopili jejich podnikání a jejich specifické potřeby, a tím jim tak mohli poskytnout nejlepší možná řešení.
Jaké všechny technologie v rámci vývoje umíte použít?
Námi využívaným technologiím se věnujeme zde.
Vyvíjíte aplikace v .NET a C#?
Ano, naši vývojáři aktivně využívají technologie C# a .NET v rámci různých projektů. Pokud zvažujte využití těchto programovacích jazyků, neváhejte nás kontaktovat.
Využíváte v rámci vývoje aplikací na míru Xamarin / MAUI?
Ano, v MEMOS Software využíváme Xamarin a jeho nástupce .NET MAUI (Multi-platform App UI) pro vývoj aplikací na míru. Tyto nástroje nám umožňují vytvářet kvalitní a spolehlivé hybridní aplikace pro Android i iOS a to vše s použitím jediného kódu v C#.
Můžete nám poslat nabídku na vývoj mobilních aplikací do výběrového řízení?
Samozřejmě, v MEMOS Software jsme připraveni vám poskytnout oficiální nabídku našich služeb pro účely výběrového řízení. Rádi se seznámíme s vašimi potřebami a představami o projektu, abychom mohli připravit nabídku, která bude co nejvíce vyhovovat vašim požadavkům. Prosíme, kontaktujte nás prostřednictvím našeho kontaktního formuláře na webu nebo nám zavolejte.
Co obnáší vývoj mobilních aplikací?
Vývoj mobilních aplikací je komplexní proces, který začíná analýzou a plánováním, kde je důležité stanovit cíle a funkce aplikace v souladu s detailními požadavky klienta. Tato fáze je následována detailnější analýzou a přípravou desingu, kde se vytváří uživatelské rozhraní aplikace tak, aby bylo intuitivní a uživatelsky příjemné. Pak přichází fáze vývoje, kdy vývojáři vytváří samotnou aplikaci pomocí různých programovacích jazyků a nástrojů. Před tím, než se aplikace dostane na trh, je důležité ji důkladně otestovat na různých zařízeních a platformách, aby se odhalily a odstranily případné chyby nebo nedostatky. Jakmile je aplikace schválena, je zveřejněna na online “storech” Google Play a Apple App Store. Po spuštění je důležité pravidelně aplikaci aktualizovat a vylepšovat, aby vyhovovala měnícím se potřebám uživatelů a trhu.
Tvoříte mobilní aplikace pro startupy?
Ano, rádi podporujeme startupy v jejich cestě k úspěchu tím, že pro ně vytváříme kvalitní a inovativní mobilní a webové aplikace. Rozumíme výzvám, kterým v této dynamické době čelí, a naše dlouholeté zkušenosti jim s jejich zvládnutím mohou pomoci. Spolupráce se startupy je pro nás inspirující a těšíme se na to, jak můžeme být součástí jejich růstu a úspěchu.
Tvorba mobilní aplikace zdarma?
Vývoj mobilní aplikace je časově náročný a složitý proces, který vyžaduje širokou škálu odborných dovedností a zkušeností. I když si plně uvědomujeme, že někteří podnikatelé by si mohli přát vývoj aplikace zdarma, bohužel to není finančně ani logisticky možné. Rádi vám ale zkusíme připravit cenovou nabídku dle vašich finančních možností.
Máte kalkulačku ceny vývoje mobilních aplikací?
Ne, nemáme online kalkulačku pro výpočet ceny vývoje mobilních aplikací. Důvod je jednoduchý, cena vývoje mobilní aplikace se velmi liší v závislosti na mnoha faktorech a pro její určení je nutné detailní seznámení s projektem. O výši rozhoduje například komplexnost aplikace, množství a náročnost funkcí, využité technologie,... Každý projekt je jedinečný, a proto je třeba provést detailní analýzu vašich požadavků a potřeb.
Má smysl vyvíjet mobilní aplikaci na míru?
Ano i ne, vždy záleží na vaší konkrétní situaci a požadavcích. Na rozdíl od “krabicových řešení”, které jsou navrženy tak, aby vyhovovaly širokému spektru uživatelů, aplikace na míru jsou navrženy speciálně pro vaše podnikání a jeho specifické potřeby. Tyto aplikace mohou pomoci optimalizovat vaše operace, zvýšit produktivitu, zlepšit zákaznickou zkušenost a dokonce otevřít nové možnosti pro růst. Mobilní aplikace na míru mohou také poskytnout lepší zabezpečení, jelikož můžete mít plnou kontrolu nad tím, jak jsou vaše data ukládána a zpracovávána. Kromě toho, pokud vaše podnikání roste a mění se, aplikaci na míru můžete snadno upravit a rozšířit, aby vyhovovala vašim měnícím se potřebám. Nicméně je důležité mít na paměti, že vývoj aplikace na míru může vyžadovat větší počáteční investici než použití předem vytvořené aplikace. Ale v dlouhodobém horizontu se tato investice často vyplatí díky vyšší efektivitě a konkurenční výhodě, kterou aplikace na míru mohou poskytnout.
Je lepší webová aplikace, nebo mobilní aplikace?
Otázka, zda je lepší webová, nebo mobilní aplikace, závisí na konkrétních potřebách a cílech vašeho podnikání. Webové aplikace běží na webovém prohlížeči a jsou přístupné z jakéhokoli zařízení s připojením k internetu. Jsou obecně méně náročné na vývoj a údržbu, protože nevyžadují samostatné verze pro různé operační systémy. Mobilní aplikace na druhou stranu mohou poskytnout hlubší a bohatší uživatelskou interakci. Mohou využívat nativní funkce zařízení, jako je GPS, kamera, push notifikace a mnoho dalšího. Často také mohou fungovat offline, což je výhoda v situacích s omezeným připojením k internetu. Nicméně jejich vývoj a údržba může být dražší a složitější, protože vyžaduje vytváření a aktualizaci samostatných verzí. Pokud si nejste jistí, neváhejte nás kontaktovat, rádi vám s tím pomůžeme.
Vyvíjíte marketingové mobilní aplikace?
Ano, naše firma vyvíjí všechny typy mobilních aplikací a jsme schopni vám vytvořit kvalitní marketingový software přesně podle vašich představ.
Co patří pod programování na iOS?
Programování pro iOS zahrnuje vytváření aplikací a softwaru pro operační systém iOS, který je vyvinutý společností Apple a je určený pro iPhone, iPad a některé další produkty.
Co patří pod programování na Android?
Programování pro Android zahrnuje vývoj aplikací a softwaru pro operační systém Android, který je vyvinutý společností Google. Tento operační systém je určený především pro mobilní zařízení a tablety. Narozdíl od iOS se tento operační systém neváže pouze na produkty jednoho výrobce, ale ve svých zařízeních jej využívají různé značky.
Jak vytvořit aplikaci pro Android?
Tvorba aplikace pro android je proces, který vyžaduje určité technické dovednosti a znalosti. Realizovat se dá buď nativně (například Java, Kotlin) nebo hybridně (například .NET MAUI). Pokud zvažujete, že na vývoj vaší Android aplikace poptáte specialisty, neváhejte nás kontaktovat.
Jak probíhá vývoj mobilních aplikací?
O průběhu vývoje mobilní aplikací se můžete dozvědět více zde.
Jak jinak se může označovat mobilní aplikace?
Například se využívá označení mobilní software, aplikace pro smartphone, mobilní appka, aplikace pro mobil, smartphone aplikace, appka pro chytrý telefon, smartphone software, aplikace pro chytrý telefon, software pro smartphone, aplikace pro mobilní zařízení, appka pro mobil a mnoho dalších označení.
Máte ještě nějaké otázky, které jsme vám nezodpověděli? Tak napište kolegům a doptejte se na vše, co vás ohledně vývoje mobilních aplikaci na zakázku zajímá.

Kontaktujte nás

Zvažujete vývoj mobilní aplikace? Rádi se s vámi na to podíváme.

Tadeáš Matoušek

Tadeáš Matoušek

Obchodní ředitel

Pracuji v MEMOSu již více než pět let a během té doby jsem se podílel na stovkách projektů. Kromě svých obchodních aktivit se také částečně věnuji řízení samotných projektů a jsem připraven pomoci s nalezením vhodného IT řešení pro vaši firmu. Díky své zkušenosti a odbornosti mohu přispět k úspěšnému průběhu vývoje a pomoci vám dosáhnout vašich cílů. Neváhejte mě kontaktovat a společně najdeme nejlepší řešení pro vaše potřeby.

+420 739 299 568
[email protected]

Získejte analýzu zdarma

Kde nás najdete

Zobrazit mapu

MEMOS Software s. r. o.

IČ: 27093930, DIČ: CZ27093930
Zapsáno v OR ved. Městským soudem v Praze, oddíl C, vložka 95772