Přejít na úvod

Jak napsat správnou poptávku vývoje softwaru / aplikace na míru?

Zvažuje vaše firma inovaci či pořízení vlastního softwaru na míru a vaším úkolem je nyní připravit odpovídající poptávku, kterou plánujete rozeslat potencionálním dodavatelům? V tom případě jste tu naprosto správně, po přečtení tohoto článku totiž budete mít základní přehled, jaké aspekty v rámci přípravy oslovení firem určitě nevynechat. Vytvoření správné a kvalitní poptávky vývoje může mít totiž velmi velký vliv na to, jaké firmy vám odpoví, i jak samotný vývoj bude probíhat. 

Intro img

img 2

1. Nikdy nedávejte do poptávky hlavní výběrové kritérium “nejnižší cena” 

Nejspíše mezi prvními body, které jste v rámci tématu vývoje na míru ve firmě řešili, byla cena – pokud ne, tak čest výjimkám. Je to naprosto přirozené, že nechcete přeplácet. Avšak nikdy do poptávky nepište toto kritérium. Víte proč? Většina kvalitních firem totiž není nejlevnější, a v případě, že jim přijde takováto poptávka, tak na ni ani nezareagují, a vy přijdete o možné prvotřídní dodavatele ještě předtím, že vůbec získáte nabídku.

Za kvalitu se platí a inspiraci také můžete hledat v tradičním rčení – “Nejsem tak bohatý, abych mohl kupovat levné věci”. Výši nákladů na vývoj berte jako jeden z ukazatelů, ale z naší zkušenosti vám nedoporučujeme dávat mu tu nejvyšší prioritu. 

img 2

2. Poptávku si připravte co nejdetailnější  

Čím přesnější dáte zadání, tím přesnější budete mít odpověď. Pracujte s tím, že poptáváte vývoj na míru, který má téměř neomezené možnosti. Občas se nám stane, že nám do zprávy přijde takovýto text “Dobrý den, chci vlastní software, který bude umět řídit můj sklad…”. No, co na to odpovědět. Existuje milion a jedno řešení, které by se přesně vešlo do této specifikace. Snažte se co nejvíce popsat svá očekávání, přiblížit řešenou situaci i prostředí firmy, popište detailní průběh vašich operací a procesů a nastiňte klíčové faktory, které daný systém musí umět. Nebojte se toho, pokud nám ve vaší poptávce bude něco chybět, určitě se doptáme… zde ale může docházet k riziku číslo 3. 

img 2

3. Riziko spojené s rozdílným zadáním 

Čas od času se setkáme s tím, že firmy představení své poptávky přesouvají na schůzky. Rozhodně na tom není nic špatného se s potencionálními dodavateli spojit a vzájemně pobavit, problém však nastává v případě, kdy žádné zadání nemáte sepsané, a pouze se o něm s různými dodavateli bavíte na jednotlivých schůzkách. To totiž povede k tomu, že každá firma bude mít jiné informace, bude tedy naceňovat jinou věc, a pro vás pak bude téměř nereálné správně porovnat a vybrat toho nejlepšího dodavatele. 

img 2

4. Mějte realistická očekávání a podmínky 

Vývoj softwaru je komplexní věc, která vyžaduje mnoho zkušeností a přidružených aktivit. Mějte na své dodavatele reálná očekávání. Kvalitní software vám nikdo nevyvine za den. Vše vyžaduje detailní přípravu, pravidelné setkávání a konzultace, a samozřejmě dostatek času na vývoj. No jen si to představte, že zedníkovi řeknete, že vše musí stihnout za den… jak to asi dopadne? Špatně, určité věci prostě potřebují svůj čas. V rámci prvotní poptávky nechtějte od potenciálního dodavatele vypracovat rozsáhlé analýzy nebo dokonce ukázat prototypy. Naopak, pokud vám nějaká firma nabídne vypracování úvodní analýzy zdarma, berte to jako vstřícný krok. 

img 2

5. Sepište si podmínky, které na dodavatele máte 

V prvotní fázi nemusíte vědět, jaké technologie chcete používat, ani kde nová aplikace “poběží”. Určitě byste ale měli tušit, jak by takový dodavatel měl vypadat. Mezi přežitky patří parametr “pouze osobní setkávání”, kterým můžete přijít o nabídky kvalitních firem. Fyzické schůzky jsou výborným doplňkem jednání, avšak setkávat se stále a pouze osobně může řadu dodavatelů odradit. Naopak mezi požadavky můžete zapasovat následnou správu (support), požadavky na vývoj v České republice nebo dodržení přísných bezpečnostních norem. 

img 2

6. Sepisujte relevantní informace a požadavky

Zaslaná nabídka by samozřejmě měla obsahovat co nejvíce informací, ty by ale měly být smysluplné a celistvé. Pokud do firem pošlete namísto uceleného dokumentu neupravený výstup z interního brainstormingu, může dojít k nepřesnostem a zmatku. V rámci vývoje aplikací na klíč v této fázi neřešte detaily v podobě “Chceme, aby ta stránka byla červeno modrá”, ani “Aplikaci bude využívat pouze náš pan ředitel”. Na tyto detaily bude dostatek času při přípravě podkladů k samotnému vývoji. 

img 2

7. Máte know-how a bojíte se zneužití 

Pokud v rámci poptávky zvažujete předání určitého know-how, které je zásadní pro přípravu nabídky, tak si dobře vyberte firmy, kterým můžete důvěřovat – tématu klíče k výběru dodavatele jsme se věnovali zde. Před sdělením tajných informací si od potencionálních dodavatelů vyžádejte podpis NDA – dohody o mlčenlivosti. 

img 2

8. Zvažte oslovení MEMOSu 

Když už budete připravovat nějakou poptávku na vývoj nového softwaru, zvažte její zaslání naší firmě MEMOS Software. Zakládáme se na kvalitně odvedené práci, skvělé komunikaci, i bezchybném výsledku.  Více o nás si můžete přečíst zde, a nebo se podívat na naše případové studie.

Pokud jste se dočetli až sem, věříme, že nyní jste vybaveni veškerými potřebnými informacemi pro přípravu kvalitní poptávky zakázkového vývoje softwaru. Důležité je si uvědomit, že dobrá poptávka je více než jen seznam přání a požadavků, je to základní kámen komunikace mezi vámi a vaším budoucím „parťákem”. Jde o první krok k zahájení úspěšné spolupráce, která povede k vytvoření softwaru, který přesně splní vaše očekávání. Nezapomeňte, že výběr správného dodavatele je stejně tak důležitý jako samotná specifikace vývoje. Věnujte dostatek času hodnocení reakcí na vaši poptávku, nebojte se klást dodatečné otázky a vyžadujte konkrétní odpovědi. Tato interakce vám může mnoho prozradit o tom, jaký bude proces vývoje i finální produkt. Mějte na paměti, že vývoj softwaru na míru je maraton, ne sprint. 

Hledáte další informace?

Získejte přehled o základních informacích týkajících se vývoje softwaru na míru.

Tématům okolo vývoje softwaru na míru se věnujeme už od roku 2003. Máme zkušenosti, které vám rádi předáváme v rámci našich brožur a speciálů. Ať už hledáte nového dodavatele, či byste rádi poptali k vývoji nás, určitě si přečtěte níže uvedené články.

Co obnáší vývoj mobilních aplikací? ikona

Co obnáší vývoj mobilních aplikací?

Zvažujete, že si pořídíte vlastní mobilní aplikaci? V tom případě byste si měli přečíst náš speciál zde. Sepsali jsme v něm praktické rady, základní informace i naše zkušenosti.
Co vše znát o vývoji softwaru na míru? ikona

Co vše znát o vývoji softwaru na míru?

Praktický článek, který vás uvede do problematiky vývoje softwaru na míru. S naší brožurou se ve světe softwaru na klíč neztratíte. K přečtení zde.
Jak vybrat správného dodavatele? ikona

Jak vybrat správného dodavatele?

Sestavili jste bezvadnou poptávku vývoje softwaru na míru a začaly se vám hromadit nabídky? V tom případě si dobře prostudujte náš speciál, kde vám poradíme, na co si dávat pozor při výběru dodavatele. Mrkněte sem.

Neváhejte nás kontaktovat

Hledáte spolehlivého parťáka v oblasti vývoje softwaru na zakázku?

Tadeáš Matoušek

Tadeáš Matoušek

Obchodní ředitel

Pokud už máte připravenou poptávku vašeho nového systému nebo aplikace, neváhejte mi ji poslat. Společně se svým týmem zkušených analytiků ji projdeme a navrhneme nejlepší možné řešení přesně na míru vašich potřeb. V rámci nezávazné analýzy od nás získáte časový i cenový plán a mnoho tipů, jak je možné vaše nápady ještě více zefektivnit.

+420 739 299 568
[email protected]

Pošlete nám vaši poptávku