Smartphone se stal naší prodlouženou rukou a mobilní aplikace vytváří nové trhy. Dovedli byste si před pár lety představit, že si objednáte taxi bez nutnosti volání na dispečink? Díky službám přímo v telefonu se změnily i obchodní modely, které dnes často stojí na přímo aplikacích.
Proč chtít vlastní mobilní aplikaci?
Ještě nedávno uživatelé přistupovali k aplikacím skepticky. Dnes je využívají denně – a nejde přitom jenom o sociální sítě, mobilní bankovnictví nebo služby na rozvoz jídla.
Aplikace do telefonu slouží jako prostředky inovace a modernizace podnikání. Uživatelům dáváte najevo, že jdete s dobou. Zároveň se stanete jejich partnery, které mají na dosah ruky. Stačí pár kliků a uživatel se dostane k vaší službě.
Používání služeb přes smartphone zvyšuje uživatelskou interakci a věrnost. Mladí lidé preferují bezkontaktní služby a své o tom vědí poskytovatelé finančních služeb. Ti dnes spoléhají na mobilní bankovnictví, jehož přístupnost se stala klíčovým parametrem při výběru banky.
Aplikace jako základ služby
Statistiky z roku 2021 hovoří o 6,8 milionech aplikací ve 4 storech. Drtivou většinu pak najdeme na Google Play a App Store. Appky se často staly pilířem samotné služby – bez nich by konkrétní byznys model a služba jako taková vůbec neexistovaly.
Služby přímo v telefonu pronikly zejména do čtyřech odvětví:
- E-commerce (AliExpress, Amazon, Ebay, Allegro)
- Zdravotnictví a telemedicína (Babylon Health, Telemon, uLekare)
- Vzdělávání (Duolingo, Coursera, Udemy)
- Bankovnictví a finance (Revolut, Paypal, mobilní bankovnictví)
Pro spoustu firem představují vlastní aplikace inovativní byznys model. Na základě byť malé appky stojí často celé podnikání a ony samotné se staly kanálem, který přináší drtivou většinu financí. Chce to jenom zvolit správný způsob monetizace.
Byznys modely postavené na aplikacích
Existují různé způsoby, jak vydělat na mobilních aplikacích. Na počátku vždy stojí nápad – ten má mnohdy cenu milionů. V praxi rozlišujeme několik typů byznys modelů, které přinesou peníze do firemní kasičky.
- Freemium – základní funkce jsou zdarma, za nadstandard si ale uživatel připlatí. S freemium modelem se setkáte na Spotify. Přehrávání hudby je zdarma, pokud ale chcete vyšší kvalitu streamu nebo přístup pro více zařízení, připravte si peněženku.
- Předplatné – uživatelé platí měsíční poplatek, za který se jim zpřístupní všechny funkce. Pro firmy to představuje stabilní příjem a predikovatelný cashflow, zároveň se ale zavazují k udržování atraktivního obsahu.
- Reklamní model – aplikace generuje zisk prostřednictvím zobrazování reklam. Model využívají například sociální sítě. Uživatelé přitom nic neplatí a kromě reklam nemají žádné omezení. Podstata modelu spočívá v nutnosti velké uživatelské základny.
- Pay-per-download – uživatel platí jednorázový poplatek za stažení. Jedná se o nejjednodušší způsob monetizace, který využívají například mobilní hry. Potíž ovšem nastává ve vysokých nárocích na marketing a omezeném růstu v případě saturace trhu.
- Marketplace model – provozovatel funguje jako prostředník mezi dvěma stranami a vydělává na provizích z prodeje. Tento model využívají služby jako Uber, AirBnb nebo Foodora. V některých oborech ale tento model nelze uplatnit.
Vývoj mobilní aplikace pro podnikání
Co je třeba pro ekonomicky efektivní vývoj? Kromě prvotního nápadu to je důkladný průzkum trhu a analýza projektu. Tu pro vás v MEMOS zpracujeme bezplatně a sami si vyhodnotíte, zda se vám vlastní aplikace vyplatí. S aplikací je to jako s každým jiným produktem. Nejprve poznejte cílovou skupinu. Design, prototypování, vývoj a testování zvládneme my. Vývoj mobilní aplikace na míru je jednou z činností, které klientům v MEMOS nabízíme.
Jelikož preferujeme agilní přístup k vývoji, během tvorby může docházet i ke změnám zadání z vaší strany. Zpracujeme pro vás podrobnou analýzu a dodáme vlastní software pro iOS i Android (podívejte se na multiplatformní vývoj pro mobilní operační systémy). Pak už záleží na vás, jak s ním naložíte a jak ho prodáte.
Vlastní aplikace jako průkopník na trhu
Mobilní appky mění trhy zaváděním nových procesů a přístupů k běžným lidským činnostem. Kvůli objednání pizzy nemusíte shánět číslo na pizzerii. A to nemluvíme například o segmentu seznamování, kde Tinder způsobil doslova revoluci.
Součástí vývoje je i sledování trendů. V současnosti je to dominance personalizace kombinované s umělou inteligencí. Díky moderním technologiím doručíte svým klientům službu přímo pro ně a udržíte si náskok před konkurencí.