Mobilní, nebo webová aplikace?

Mobilní, či webová aplikace, to je oč tu běží. V dnešní digitální době se mnoho podnikatelů, společností a organizací rozhoduje, zda investovat do vývoje mobilní, nebo webové aplikace.

Abychom vám pomohli s tímto rozhodováním, přinášíme vám článek, který se zaměřuje na výhody a nevýhody obou typů aplikací na míru. Odpovědět na tento dotaz je totiž bez znalosti konkrétního projektu velmi obtížné. Proto jsme si pro vás níže připravili pár rad a tipů, které vám v rozhodování mohou pomoci. Pokud ale chcete slyšet názor odborníků, neváhejte nás kontaktovat. Vše s vámi ochotně projdeme a doporučíme nejlepší možné řešení.

Mobilní aplikace

Mobilní aplikace jsou v dnešní době velmi oblíbené a staly se takřka neodlučitelnou součástí našich životů. Nabízejí snadný přístup k velkému množství funkcí i informací, které má jejich uživatel stále u sebe. Vyvíjeny mohou být nativně (samostatně) pro operační systém Android nebo iOS, nebo v dnešní době velmi populárně hybridně či multiplatformně (cross-platform) za využití jednoho kódu pro oba operační systémy. To přináší úsporu času i financí.

 

Výhody:

Přístup – mobilní aplikace nabízejí okamžitý přístup ke službám skrze vlastní mobilní telefon. Přihlášení je možné za pomoci rozpoznání prstu či obličeje.

Výkon –  mobilní aplikace zpravidla nabízejí vyšší výkon, než ty webové. Jde totiž především o optimalizace na konkrétní zařízení.

Dostupnost – aplikace na telefonech mohou velmi často fungovat i bez přístupu k internetu. Vždy ale záleží na konkrétních službách a funkcích.

Interakce – možnost využití hardwarového vybavení telefonu, například GPS, kamery nebo senzorů.

Nevýhody:

Instalace – tento druh aplikací je nutné instalovat na každé zařízení. Mnoho uživatelů však nechce zaplňovat paměť svých telefonů velkým množství aplikací, a proto často váhá, zda onu konkrétní službu opravdu potřebuje.

Aktualizace – udržování mobilních aplikací aktuálních může být náročné, protože každá aktualizace musí být schválena a distribuována prostřednictvím obchodů s aplikacemi (App Store, Google Play).

Náklady na vývoj – vývoj mobilních aplikací může být nákladný, zejména pokud chcete aplikaci pro více platforem.

Kompatibilita – mobilní aplikace mohou vyžadovat vývoj a údržbu pro různé typy zařízení a verze operačních systémů.

 

Webové aplikace

Webové aplikace jsou přístupné prostřednictvím webového prohlížeče na takřka jakémkoliv zařízení s připojením k internetu. Na rozdíl od mobilních aplikací, které vyžadují stažení a instalaci, webové aplikace fungují na jakékoliv platformě a nevyžadují aktualizace ze strany uživatele.

 

Výhody

Kompatibilita – webové aplikace jsou přístupné na jakékoliv platformě s webovým prohlížečem, což eliminuje potřebu vytvářet více verzí pro různá zařízení. Důležitá je ale jejich optimalizace, aby se vše zobrazovalo správně na jakémkoliv displeji 

Náklady – vývoj a údržba webových aplikací je obvykle méně nákladná než u mobilních aplikací, protože se vyžaduje pouze jedna verze, která funguje na všech platformách. 

Aktualizace – u webových aplikací probíhají automaticky a nevyžadují schválení nebo stažení uživatelem. 

SEO – webové aplikace mohou být snadno optimalizovány pro vyhledávače, což zvyšuje jejich viditelnost a návštěvnost.

Nevýhody

Závislost na internetu – webové aplikace vyžadují připojení k internetu, což může být v řadě situací problematické.

Rychlost – tento druh aplikací je obecně pomalejší a zejména náročnější operace či grafiky trvá nějaký čas načíst. Vše samozřejmě záleží na výkonu zařízení i rychlosti sítě.

Omezení – nelze využívat řadu hardwarových funkcí zařízení, na kterých je webová aplikace spuštěna. Nelze vyvolávat notifikace, pracovat se senzory apod.

Mobilní aplikace mohou být vhodnější pro projekty, které vyžadují vysoký výkon, offline funkcionalitu a integraci s hardwarovými funkcemi zařízení. Na druhou stranu, webové aplikace nabízejí univerzální kompatibilitu, snadnější aktualizace a nižší náklady na vývoj a údržbu.

Při rozhodování mezi mobilní a webovou aplikací zvažte následující faktory: 

  • Cílová skupina: Zjistěte, jaké zařízení a platformy používá vaše cílová skupina a jaký typ aplikace by nejlépe vyhovoval. 
  • Rozpočet: Zohledněte náklady na vývoj, údržbu a aktualizace aplikace. 
  • Funkčnost a výkon: Určete, jaké funkce a úroveň výkonu potřebujete pro svůj projekt.
  • Offline přístup: Zvažte, zda je důležité, aby vaše aplikace fungovala bez připojení k internetu. 
  • Personalizace a uživatelský zážitek: Rozmyslete si, jaký druh uživatelského zážitku chcete nabídnout svým uživatelům a zda je potřeba vysoké míry personalizace. 

Po zvážení těchto faktorů budete schopni lépe rozhodnout, zda je pro váš projekt nejlepší mobilní, nebo webová aplikace. Pokud už máte jasnou představu, nebo si stále nejste jistí, neváhejte se na nás obrátit. Rádi vám pomůžeme s důkladnou analýzou, díky které zjistíte, co opravdu potřebujete.

Podobné články

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Martin Dušek

Martin Dušek

Marketingový ředitel
Datum zveřejnění: 30.03.2023