Odcházejí vám lidé? Důvodem může být váš software

Určitě jste už někdy slyšeli, jak si váš kolega stěžuje na firemní software. Možná vás to překvapí, ale může to pro něj být dostatečná motivace ke změně zaměstnání. Přečtěte si, jak často se to stává, a jak tomu předejít.

Podle výzkumu agentury G2.com spokojenost zaměstnanců přímo ovlivňuje kvalita firemního softwaru. Většina pracovníků tvrdí, že nedosahují svého potenciálu právě kvůli nevyhovujícím nástrojům, které používají. Ne všichni zaměstnanci ale svoji nespokojenost dávají otevřeně najevo, a tak může být zajímavý pohled na statistiky zvenčí:

  • 52 % pracovníků uvádí, že jsou v práci nespokojeni kvůli chybějícímu nebo nevyhovujícímu softwaru,
  • 24 % zaměstnanců uvedlo, že kvůli nevyhovujícímu softwaru uvažovali o hledání nové práce,
  • 13 % respondentů průzkumu G2 uvedlo, že kvůli softwaru zaměstnání skutečně opustili.

Jak je vidět, vhodný výběr a nastavení firemního softwaru je důležitější, než se zdá. Kvalita softwaru nemá vliv jenom na pracovní výkony a spolupráci ve firmě, ale i na spokojenost zaměstnanců. Když tedy nějaký kolega vtipkuje o tom, že si stihne udělat kafe, než se mu načte nové okno, zasmějte se s ním, ale pak začněte situaci řešit.

Jak zvýšit spokojenost zaměstnanců se softwarem

Pokud chcete být efektivnější ve využívání softwaru ve firmě, existuje několik způsobů, jak docílit toho, aby byli vaši zaměstnanci či kolegové se softwarem spokojenější.

  • Optimalizujte nastavení stávajícího softwaru

Předtím než nakoupíte nový software, zkuste optimalizovat ten, který už máte. Když zjistíte, co zaměstnancům na stávajícím softwaru nevyhovuje, můžete řadu nedostatků vyřešit i s tím, co máte. Nový totiž neznamená nutně lepší. Někdy uživatelům naopak vadí, když je používaných aplikací moc, a musí mezi nimi neustále přepínat a přepisovat data. Řešením tak může být i úprava a lepší propojení stávajících programů.

  • Nechte zaměstnance pracovat s tím, na co jsou zvyklí, a inovujte citlivě

Noví zaměstnanci mají většinou určeno, s jakými nástroji budou pracovat. Pro spolupráci ve firmě je to praktičtější, a třeba v případě účetního systému i nutné. Pokud ale chcete udělat něco pro to, aby se zaměstnancům dobře pracovalo, nemůžete udělat chybu, když je například necháte používat Google Tabulky namísto Excelu a naučíte se je propojovat. Nebo je necháte pracovat na MacBooku, zatímco ostatní pracují ve Windows. V současné době není složité najít způsoby, jak se sladit a vyvíjet novinky na zaběhnuté infrastruktuře.

  • Nezapomeňte na home office

Zatímco před Covidem byl home office ceněným pracovním benefitem, dnes je to běžný standard. Stejně tak by ale mělo být samozřejmostí zajištění softwaru, který je potřeba pro efektivní práci z domova. Od nástrojů pro organizaci úkolů, video hovory, vzdálenou plochu pro připojení k firemnímu počítači na dálku, až po správu dokumentů a zabezpečenou VPN.

  • Zabezpečujte s mírou

V dnešním světě neustálých kybernetických útoků musí každá firma používat bezpečnostní nástroje. S robustností zabezpečení to ale nesmíte přehánět. Pouhé nasazení spousty bezpečnostních nástrojů nevede k silnějšímu zabezpečení (ale k rozhořčení uživatele vede skoro určitě). Důležitější je správné nastavení – například oprávnění. Ideální je omezit přístup k citlivým datům jen pro ty uživatele, kteří s nimi opravdu potřebují pracovat.

TIP: Další praktické tipy pro nastavení bezpečnosti IT ve vaší firmě najdete v rozhovoru se zakladatelem firmy MEMOS Software, Pavlem Šajnarem.

To ale samozřejmě není všechno. Nejlepší, co můžete udělat pro spokojenost svých zaměstnanců se softwarem, je výběr toho nejvhodnějšího, nebo vývoj na míru, přesně podle jejich potřeb.

Parametry pro ideální software

Podle čeho poznáte, jaký software je pro vás ten pravý? Existuje řada ukazatelů pro určení optimálního softwaru.

1. Funkcionalita

Ideální software by měl zjednodušovat firemní procesy. Základní otázkou tedy je, jaké funkce by systém měl mít, aby se toho podařilo dosáhnout. V tomto kroku se vyplatí důkladně analyzovat své podnikání. Vyhnete se tak dalším změnám, které by byly nutné, pokud byste zapomněli na nějakou důležitou oblast.

2. Jednoduchost ovládání

Víte, jak technicky zdatní jsou uživatelé, kteří budou software používat? Je důležité, aby byli schopni se zorientovat ve funkcích, které potřebují. Pokud řešení není uživatelsky přívětivé nebo je až příliš robustní a nabízených funkcí je mnohem více, než dokážete využít, uživatelé se pak budou dlouho učit se softwarem pracovat, a nakonec s ním stejně nejspíš nebudou spokojeni.

3. Možnosti úprav či rozšíření

Při výběru softwaru zvažte i potřebné funkce do budoucna. Obzvlášť začínající firmy mohou časem potřebovat rozšířit funkčnost systému. Pro firmy, které působí ve specifických oborech, zase bývá často složité najít běžně dostupný komerční software, který by vyhovoval jejich potřebám. Nebo vám může pomoci propojení s firemními systémy, které už v současnosti používáte. Možností úprav či rozšíření je spousta a váš systém by měl být schopen růst s vaší firmou.

4. Cena

Je samozřejmé, že byste měli zvážit náklady na software. Ale co všechno do nákladů vlastně spadá? Mohou to být licenční poplatky, které závisí na počtu uživatelů, pořizovací cena samotného softwaru nebo vybraných modulů, hosting, náklady na provoz a také zákaznická podpora. Důležité je také zvážit náročnost případných změn v budoucnu.

5. Implementace

Zprovoznění nového systému je také důležitým parametrem pro výběr softwaru. Implementace může být složitá například při přechodu ze staršího systému na nové řešení, nebo při integraci s jinými firemními systémy. S implementací vám může pomoci dodavatel softwaru či jiná externí firma.

Vývoj vlastního softwaru na míru

Pokud nemůžete najít vhodný firemní software, který by splňoval všechny vaše požadavky, můžete si nechat vyvinout řešení na klíč. Vývoj firemního softwaru na míru vám přinese jistotu, že zaměstnanci budou pracovat pouze s funkcemi, které opravdu potřebují, a že uživatelské prostředí bude vyhovovat jejich zvyklostem.

Pokud si nejste jistí, jak by měl ideální software na míru pro vaši firmu vypadat, ozvěte se nám. V MEMOS Software máme s vývojem na zakázku 19 let zkušeností. Rádi to s vámi probereme, vytvoříme nezávaznou cenovou nabídku a vše doladíme do posledního detailu.

Podobné články

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Daniel Bohuslav

Daniel Bohuslav

Marketing
Datum zveřejnění: 01.06.2022