Pět nečekaných míst, kde pracuje umělá inteligence

Už jsme si zvykli na to, že nám umělá inteligence třídí maily, nabízí rychlejší trasu, zobrazuje reklamu, řeší faktury a dokonce nabízí přátele na sítích. V mnoha odvětvích se ale vhodné využití teprve hledá. Prohlédněte si místa, kde byste to rozhodně nečekali.

Umělá inteligence se zatím osvědčila jako dobrý pomocník, ale nezkušený pán. Ještě si dobře pamatujeme Tay, dítě Microsoftu, kterou zkazili trollové na Twitteru. Málokdo ale ví o těch úspěšnějších projektech na poli umělé inteligence a neuronových sítí, které nám denně pomáhají i v odvětvích, kde bychom to opravdu nečekali.

Fyzickým manifestem AI se v současné době stali sofistikovaní chatboti a hlasoví asistenti, kteří nás ale nepřestávají bavit svojí nemotorností. Kdo nepožádal Siri, ať mu řekne vtip, ať hodí kamenem – nebo ať se zeptá právě teď.

Škádlení chatbotů nemusí být jenom kratochvíle. V soutěži o Loebnerovu cenu, kde každý rok soupeří programy umělé inteligence, porotce zodpovědně prochází Turingův test s každou aplikací. Medaili za nejvyšší úroveň lidskosti dostává ta AI, která svými reakcemi přesvědčí nejvíc porotců, že skutečně komunikují s člověkem.

Zatím si ale nikdo nesáhl ani na stříbro. V posledních letech k tomu má však úspěšně nakročeno několikanásobný bronzový vítěz, projekt Mitsuku. Jak to? Když si neví rady, opakuje vaši zprávu a přidá cool dovětek jako například „…, to chápu.” Prostě hraje na notu lidské ješitnosti.

Na dokonalou umělou inteligenci si prý budeme muset ještě nějaký čas počkat. Alespoň podle informačního teoretika Luciana Floridiho, který pravidelně zastává roli porotce.

Kde už ale AI slaví úspěch? V kanceláři, u sporáku nebo třeba před kamerou. Podívejte se s námi na pět překvapivých profesí, které umělá inteligence dnes již dobře ovládá.

POROTKYNĚ

Beauty.AI je první soutěží krásy, kterou hodnotí umělá inteligence. Žádná protekce ani úplatek vám u téhle železné lady nepomůže. Soutěžící pošlou své selfie a software vyhodnotí úroveň jejich krásy podle počtu vrásek, obličejové symetrie nebo zdraví kůže. Pryč s názory o osobním kouzlu, krása je zkrátka měřitelná.

Taková je alespoň teorie. V praxi je bohužel umělá inteligence lidským porotcům až příliš podobná. Podobně jako v běžných soutěžích krásy jsou ženy s tmavší pletí v nevýhodě. Tam, kde v porotě zasedala umělá inteligence, měla žena tmavé pleti šanci na výhru pouze 1:44.

PSYCHOLOŽKA

AI ale nemusí být vždycky tak povrchní. Vědci ze Stanfordské univerzity vyvinuli neuronovou síť, která podle fotografie odhalí vaší sexuální orientaci. 

Algoritmus vytrénovalo více než 35 tisíc fotografií stažených ze seznamovacích aplikací. Kde našel rozdíl? Není to anatomie ani chemie. Ale pravá, nefalšovaná matematika, jak se na seznamovací aplikace sluší a patří. Podle analýzy vědců společnosti Google si totiž neuronová síť všímala rozdílů v typickém úhlu držení mobilu při focení selfie.

HLASATELKA

Čínská státní agentura Xinhua News Agency nedávno najala nového člena týmu: první AI hlasatelku v dějinách. Nový a neživý přírůstek do týmu se učí dobrému chování z nespočtu nahrávek jejích kolegů reportérů.

Na druhou stranu kritici projektu upozorňují, že by se agentura měla naučit rozlišovat mezi pravou umělou inteligencí a čtecím zařízením s lidskou tváří. Tomu se totiž projekt agentury Xinhua aktuálně podobá spíš. No co, před kamerou jí to sluší.

SLÁDKOVÁ

Vaření piva je intimní záležitost, která vyžaduje léta zkušeností, srdce na pravém místě a chuťové buňky – nebo ne? Hew Leith a Rob McInerney, zakladatelé londýnského projektu IntelligentX, s pomocí strojového učení zjistili, po čem milovníci piva touží.

Aby získali pro svoji neuronovou síť ty správné studijní podklady, vytvořili Leith a McInerney čtyři nové druhy piva: Black AI, Golden AI, Pale AI a Amber AI. Pak své zákazníky požádali o zaslání zpětné vazby pouze prostřednictvím URL odkazu na obalu každé lahve. Neskutečných 80 % oslovených lidí jim svůj názor sdělilo přes Facebook messenger – a IntelligentX tak získal více než 100 tisíc informačních výstupů.

Po zpracování tohoto ohromného balíku dat nabídla umělá inteligence sérii doporučení pro vylepšení chuti piva. Na druhé straně stolu však stále seděl zkušený sládek, který se rozhodoval, jak se zpětnou vazbou naloží.

Podívejte se na celý projekt, který Rob McInerney shnul ve své TEDX přednášce.

Závěr? Neotvíráme dveře umělé inteligenci, která umí vařit lepší pivo než člověk. Přichází ale doba, kdy vám pivovar připraví várku přesně na základě vašich preferencí.

UMĚLKYNĚ

Současná umělecká scéna posouvá hranice práce s neuronovou sítí.

Jedním z nejznámějších zástupců je novomediální umělec Mario Klingemann. Ve svém projektu Neural Glitch z roku 2018 Mario pracoval s trénovanou GAN sítí, kde nahodile mazal nebo měnil váhy jednotlivých nervových spojení.

Stále více také přibývá případů, kdy se vedoucí role v tvorbě ujímá samotná umělá inteligence. Kromě vizuálního umění a poezie se nově jedná i o tvrdý svět rapu. Třeba takový AI rapper Deep Beat čerpá z kombinování existujících rapových hitů – a daří se mu.

Na podobném principu stojí i nový reklamní AI kreativec od IBM. Na základě analýzy 15 ročníků výherců Cannes Lions v kategorii Automotive vytvořil minutovou reklamu na Lexus.

V neposlední řadě nesmíme zapomenout na – Rowlingová promine – nový díl Harryho Pottera napsaný umělou inteligencí od zábavního studia Botnik Studios. K dispozici online jsou první tři kapitoly plné podivuhodných větných spojení jako „Teď už tak pěknej není,” pomyslel si Harry, když namáčel Hermionu do pálivé omáčky.

Zatím tedy umělá inteligence často pracuje jako datový překladatel lidských tužeb a pohnutek. Uvaří nám kávu podle našich nejniternějších přání, doporučí pleťový krém na základě analýzy naší fotografie. Bude zajímavé sledovat, kde všude nám umělá inteligence nakonec usnadní život, a které aplikace zůstanou jen úsměvnými exponáty ve virtuálním muzeu.

Zdroje: forbes.com, techworld.com, frontier-enterprise.com, magora-systems.com, analyticsvidhya.com

Podobné články

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Daniel Bohuslav

Daniel Bohuslav

Marketing
Datum zveřejnění: 28.04.2020