IoT nemusí fungovat jen doma, dobývá i reklamu

Internet věcí neboli IoT se pomalu stává běžným pojmem, a to nejen mezi nadšenci domácí a výpočetní techniky. Jak nástupu nových technologií využívají marketéři?

Zařízení připojených k internetu neustále přibývá a internet věcí se dotýká takřka všech oborů lidské činnosti. Zdravotnictví, infrastruktury, bydlení a samozřejmě obchodu. Podle odhadů by příští rok mělo na celém světě fungovat více než třicet miliard chytrých IoT zařízení.

Blog Hubspot.com sestavil tyto klíčové IoT trendy pro letošní rok:

  • Chytrá zařízení budou čím dál obvyklejší
  • Výrazně se zvýší podíl IoT ve zdravotnictví a také v marketingu
  • Zabezpečení používaných řešení bude stále významnější
  • Poroste podíl hraničních zařízení (tzv. edge nebo také fog computing), který mohutně propaguje třeba výrobce hardwaru Dell
  • Během nakupování v obchodech se budeme setkávat s IoT stále častěji
  • IoT řešení budou ještě dostupnější na mobilních zařízeních

Marketéry pochopitelně zajímá hlavně využití IoT technologií v marketingu a prodeji. Základem kampaní by se měla stát zařízení připojená k internetu, a protože IoT sází na „mobile first“ strategii, marketéři budou vymýšlet nové způsoby, jak své produkty propagovat pomocí chytrých zařízení.

Pivní láhev místo kompasu

Některé firmy už IoT technologie do svých kampaní zapojilo. Už v roce 2013 se pivovar Heineken rozhodl, že potřebuje zvýšit počet návštěvníků svého amsterdamského muzea. Zadáním byla kampaň souznící s identitou značky a hlavním motivem pro účastníky měly být zprostředkované zážitky.

Kampaň samotná spočívala v rozmístění pivních lahví s GPS modulem napříč celým Amsterdamem. Zvědaví kolemjdoucí, kteří se jich ujmuli, se následně mohli zapojit do honu za pokladem, který je ve finále dovedl do muzea Heineken Experience.

Celá hra fungovala tak, že každá ze soutěžních lahví obsahovala akcelerometr, který se zvednutím aktivoval a začal vibrovat. Láhev se následně rozsvítila a začala se natáčet jako kompas. Ten dovedl zúčastněného turistu až k branám pivovaru Heineken. Trasa navíc vedla nejzajímavějšími místy nizozemské metropole, což dále prohlubovalo hráčský zážitek. Kampaň tehdy připravila agentura JWT Amsterdam.

Oblíbená personalizovaná přání

QR kódy jako součást komunikace mezi značkou a klienty jsou dnes už víceméně standardem. Palírna Diageo implementovala QR kódy na svoji whisky, určenou jako dárek ke dni otců. Potěšení tátové si pak mohli pomocí mobilního telefonu a QR čtečky přečíst osobní vzkaz od svých potomků nebo příbuzných.

Indická módní firma Allen Solly zase využila propojení IoT se sociálními médii. Každý uživatel, který tweetnul hashtag #RainingSolly, mohl u konkrétního billboardu značky získat zdarma tričko. To postupně vyjíždělo z billboardu a navíc obsahovalo zprávu, kterou byl hashtag doprovázen.

Zajímavou kampaň využívající virtuální realitu nasadily džíny Pepe při launchi nové kolekce v roce 2015, o který se postarala madridská digitální agentura Drygital. Akce nazvaná Extrémní molo prezentovala modely a modelky, kteří se procházeli ve výšce čtyři kilometry nad zemí, a to až rychlostí tři sta kilometrů v hodině. Jednalo se pochopitelně o iluzi, využívající kromě moderní techniky i klasické padáky.

Natočené materiály využila agentura pro virální kampaň, jejíž součástí byla i speciální microsite, která zprostředkovávala nebeské molo i ostatním zákazníkům z celé Evropy. V jednotlivých obchodech jim byla k dispozici sada pro virtuální realitu Samsung Gear, díky které si mohli zájemci zažít celou procházku v oblacích na vlastní kůži.

IoT v prodejnách

Kromě kampaní se IoT zařízení mohou uplatnit i při samotném vývoji produktů. Výrobci automobilů využívají IoT pro nabídku elektronického tržiště implementovaného do ovládacího panelu nových vozidel. Řidiči si tak mohou objednávat třeba kávu ze Starbucks. Společnosti Uber a Spotify se mezitím spojily a pokusily se vytvořit příjemnější a lépe ovladatelnou aplikaci určenou řidičům.

Ještě větší roli bude internet věcí hrát v retailovém prostředí, ať už se bavíme o automatických pokladnách, chytrých regálech nebo zapojení robotů. Chytrá zařízení dokáží omezit chyby v evidenci zboží a výrazně optimalizovat dodavatelské procesy. Navíc usnadní nakupování i samotným zákazníkům. Díky skenerům zboží už nemusejí muset čekat ve frontě u pokladny a speciální aplikace může zájemce informovat o probíhajících slevových akcích přímo v jejich mobilním telefonu.

Autorem článku je Andrej Bykadorov, CEO ve společnosti MEMOS Software

Článek vyšel v týdeníku Marketing & Media 36/2019:

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Daniel Bohuslav

Daniel Bohuslav

Marketing
Datum zveřejnění: 16.09.2019