Tadeáš Matoušek: Od krabicového řešení k vývoji na míru

Tadeáši, jaké jsou rozdíly mezi krabicovým řešením a vývojem na míru? 

Když porovnáme krabicová řešení a software na klíč, základní rozdíl je v tom, že krabicový software je univerzální produkt určený pro širší trh. Je to rychlá a cenově dostupná varianta, ale oproti vývoji na míru nabízí omezené či minimální možnosti přizpůsobení. Naopak, vývoj na míru dokáže při správném definování splnit všechny požadavky, funkce a uživatelům umožňuje lepší flow i kontrolu nad softwarem. Právě custom vývoj umožňuje firmě vytvořit software s neomezeným množstvím možností přesně podle interních procesů a vizí. Jednoduše řešeno – podnik vytváří něco specifického, co ještě nikdo jiný nemá, a tím si zajišťuje IT konkurenční výhodu.

Krabicová řešení mohou být skvělou volbou pro firmy s menším rozpočtem a běžnými požadavky. Nicméně, pokud firma chce něco navíc, je vhodné investovat do vývoje na klíč. I když cena vývoje bývá obvykle vyšší než “licence” u univerzálních řešení, je důležité si uvědomit, že u krabicových řešení musí uživatel platit měsíční poplatky a software si pouze pronajímá. Naopak u custom vývoje zaplatí firma ze začátku více, ale z dlouhodobého hlediska se jedná o úspornější řešení – šetří se nejen v rámci úspory na licenci, ale také zvýšení výkonu díky specifickým funkcím. Firma se totiž stane vlastníkem softwaru, může ho používat, pronajímat a nemusí nikomu platit měsíční poplatek za jeho využívání. Cena i náročnost aplikace na zakázku se samozřejmě vždy odvíjí od požadavků klienta, použitých technologií, délky vývoje a složitosti softwaru.

Je řada firem, které bez specifického softwaru na míru nemohou ani začít fungovat. U ostatních je to řekněme pouze otázkou času. Kdy je pro firmu ten správný okamžik, aby přešla z univerzálního řešení na vývoj vlastního softwaru na zakázku?

Podle mého názoru každá firma sama intuitivně pozná, kdy přijde ten správný čas opustit krabicový software a přejít na software na míru. Tento moment obvykle nastává, když univerzální řešení již není schopné naplnit specifické potřeby firmy a dochází ke zpomalování procesů. Pokud tedy podnik zjistí, že mu nabízení funkce a možnosti univerzálního řešení nejsou dostatečné, je to jasný signál, že je čas investovat do vývoje softwaru na klíč. Tento krok samozřejmě přispívá k dalšímu rozvoji firmy.

Pokud se firma ocitne v bodě, že zvažuje vývoj vlastního řešení na míru, jaký postup v MEMOS Software může očekávat?

Za dobu naší existence (pozn. od roku 2003) jsme realizovali už přes tisíc projektů, a ve většině z nich využíváme osvědčený sedmikrokový postup pro přechod klientů od univerzálního řešení k vývoji softwaru na klíč. Jakmile nás klient poptá, nejprve si s ním domluvíme nezávaznou schůzku. Na této schůzce pečlivě posloucháme všechny jeho požadavky a podmínky. Poté, co máme potřebné informace, vytvoříme nezávazný návrh softwarového řešení a předložíme orientační cenovou nabídku. Pokud je klient s návrhem spokojen, přistupujeme k podpisu smlouvy a začínáme s detailní analýzou. Součástí tohoto procesu je také tvorba prototypu, který klientům umožňuje náhled na software ještě před jeho finálním spuštěním. Po schválení prototypu pokračujeme ve vývoji a testování aplikace. Když je software úspěšně dokončen, implementujeme ho do podnikového prostředí klienta. Samozřejmě se o naše klienty staráme i po spuštění aplikace a poskytujeme jim nepřetržitou podporu.

Je něco, co bys klientům zvažujícím vývoj na míru chtěl vzkázat? 

Uvědomuji si, že přechod z krabicového řešení na něco vlastního je velkým krokem, který může vzbudit nervozitu i řadu obav. Jedná se totiž o strategické rozhodnutí, které při správné realizaci dokáže nejen zefektivnit současné procesy, ale také vytvořit zcela nové příležitosti pro váš rozvoj. Důležité je, abyste věděli, jaké funkce a možnosti vám v rámci vývoje na míru mohou být opravdu nápomocné a dokáží vám tedy plně “kompenzovat” prvotní investici. Pokud vás na toto téma cokoliv zajímá, neváhejte mi napsat, společně se můžeme pokusit nalézt to pravé řešení pro vaši firmu.

Podobné články

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Martin Dušek

Martin Dušek

Marketingový ředitel
Datum zveřejnění: 26.01.2024