Představte si, že chcete vyrobit mobilní aplikaci. Má to být takový online čtenářský deník, kam si lidé mohou naskenovat knihu, kterou přečetli. Přidat si k záznamu záložky, nafotit zajímavé pasáže, napsat poznámky, udělit hodnocení. Dál třeba doporučit knihu svým kamarádům nebo sdílet recenzi na sociálních sítích.
Proč nestačí UX Designer a potřebujete i UX Writera?
Máte vymyšlené detailní zadání a investora, stačí najmout lidi na samotnou realizaci. Koho budete potřebovat? Samozřejmě práci vývojáře, který vaši aplikaci reálně vytvoří, napojí na potřebné služby a zajistí, že bude fungovat. Možná se neobejdete bez dalších specialistů jako software architektů, testerů nebo různých programátorů pro jednotlivé oblasti.
V tomto článku se nicméně bavíme o uživatelském zážitku, tak nechme technickou stránku tvorby aplikace stranou – předpokládejme, že vývoj máte podchycený. Teď musíte zajistit, že bude aplikace s uživatelem vhodně komunikovat. Pravděpodobně vás napadne najmout UX/UI Designera, zjednodušeně grafika a specialistu na uživatelskou zkušenost, který navrhne logo, barvy, typografii a vnitřní logiku, návaznost mezi obrazovkami. A to stačí. Nebo ne?
Software s uživatelem komunikuje nejen obrazem, ale i slovem. A UX/UI Designer, který současně ovládá UX Writing, je stejně častým jevem jako full-stack developer. Každý se jako specialista na něco soustředíme a psaní je označováno za “jednorožčí” schopnost UX Designérů. Pochopitelně, když jste profík v designu a user experience, nemůže po vás nikdo chtít ještě něco dalšího. Ferda Mravenec se tak úplně nenosí. Na vývoj většinou najímáte Frontend Developera a Backend Developera. Na UX stejně tak potřebujete UX Designera a UX Writera.
Text udělá z aplikace hvězdu – nebo absolutní propadák. Nezáleží na tom, jak graficky krásné uživatelské prostředí vytvoříte, pokud ho zaplníte zmateným, nekonzistentním a nevhodným textem plným gramatických chyb.
Jedna obrazovka, stovky možností
Řekněme, že uživatel chce v naší aplikaci à la čtenářský deník odstranit knihu ze svého seznamu. Klikl na tlačítko Odstranit/Smazat nebo ikonu koše a vyskočil mu pop-up – potvrzovací okno pro akci smazání. Člověk by řekl, že nemůže být tak těžké natextovat něco takového, že?
Podívejte se na obrazovku, návrh designu bez srozumitelného textu.
![](https://memos.cz/wp-content/uploads/2023/02/2019_UX-writing_Memos_01-576x1024-1.png)
Po grafické stránce tomu víceméně rozumíme:
– je to pop-up okno, které po nás chce určitou akci
– červenou barvou bude pravděpodobně označený button pro kritickou akci
– modrý button bude reprezentovat neutrální akci
Bez textu, který by se snoubil s designem, toho nicméně z obrazovky víc nevykoumáme.
UX Designér není odborník na text a většinou začíná jen nástřelem obecných vět – častěji pak používá oblíbené “lorem ipsum” a texty přepisuje až na závěr jako to nejméně důležité. Z jeho hlediska je to pochopitelné, z hlediska uživatele ne. Text je klíčový při navigaci uživatele vaším produktem, nemluvě o vytváření vztahu se značkou.
Tento konkrétní pop-up jde otextovat nespočetným množstvím způsobů. UX Writer se coby odborník na uživatelskou zkušenost z hlediska textu snaží najít zrovna ten pravý.
UX Writeři si pokládají spoustu otázek, například:
– Jakým stylem mluví značka produktu? Jak by měla aplikace komunikovat, aby zapadala do celkové strategie a tónu komunikace značky?
– Kdo je cílovou skupinou, uživatelem aplikace? Jaké termíny používá, jakým způsobem mluví, v jakých situacích aplikaci používá?
– Jaké jsou byznysové cíle produktu? Jaké potřeby a účel má aplikace plnit?
– Je plánována lokalizace (překlad aplikace) do jiných jazyků? Pokud ano, jsou mé texty jednoduše přeložitelné?
– Jsou všechny mé texty co nejpochopitelnější, nejkratší, gramaticky správné a konzistentní napříč aplikací?
Hlavně jasně a přímo
Srozumitelnost je klíčovou vlastností dobrých textů. Uživatel musí v každém okamžiku vědět, co se děje a co po něm aplikace chce. Pokud ho zmatete, bude frustrovaný a nakonec si aplikaci smaže. Podívejte se na příklady naší obrazovky.
![](https://memos.cz/wp-content/uploads/2023/02/2019_UX-writing_Memos_02-576x1024-1.png)
![](https://memos.cz/wp-content/uploads/2023/02/2019_UX-writing_Memos_03-576x1024-1.png)
Na první pohled všechno vypadá víceméně v pořádku. Zkuste se ale začíst do textu na první obrazovce. Nadpis zní Odstranit, v první větě už mluvíme o smazání. Buttony jsou nazvané Smazat a Odstranit – a teď babo raď. Ano, zkušenější uživatel bude vědět. Nadpis má odpovídat buttonu, navíc je jeden červený a tato barva se používá pro nevratné akce. Nikdy nespoléhejte na to, že to uživateli dojde. Vaším cílem je příjemný a intuitivní uživatelský zážitek. Nemůžete chtít, aby nad obrazovkami někdo přemýšlel. Nemluvě o slově “pravděpodobně” ve vysvětlujícím textu – řekněte uživateli jasně, co se stane, nenechte ho hádat.
Druhá varianta představuje ideální řešení v případě, kdy na obrazovce rozhodujete o negativní akci jako odstranění objektu. V nadpise, textu i buttonu se označuje akce stejně, tedy jako smazání. Druhý button uživatele nemate, je otextovaný tak, aby hned bylo jasné, co se stane. Nemáme dvojici záporných buttonů, ale buttonů, které v obou případech akci jasně vysvětlují.
Na délce záleží
Podívejte se na dvě různé varianty naší obrazovky.
![](https://memos.cz/wp-content/uploads/2023/02/2019_UX-writing_Memos_04-576x1024-1.png)
![](https://memos.cz/wp-content/uploads/2023/02/2019_UX-writing_Memos_05-576x1024-1.png)
Pop-up má pořád stejný účel – máte se rozhodnout, jestli chcete smazat knihu ze svého čtenářského seznamu. První obrazovka sice trochu přehání, ale hezky ilustruje klasický nešvar textů v aplikacích. Je ho zbytečně moc. Co by se dalo říct jednou větou, opětovně rozpitvává a znovu poskytuje zbytečně detailní informace.
Umění vyjádřit i komplikovanou věc jednoduše a stručně je jednou z nejdůležitějších schopností UX Writerů. Buttony pak mají jasně sdělit, co znamenají, i v případě, že si uživatel přečte jen nadpis a texty v buttonech – nicméně co je moc, je opět příliš. Dvouřádkové texty v buttonech představují UX noční můru.
Druhý příklad říká totéž na podstatně menším prostoru.
Vyšší level – nechte mluvit značku
Na předchozích obrazovkách jsme si ukázali, proč textovat krátce a zřetelně. Další úroveň textu pak představuje promítnutí tónu vaší značky. Pokud budete komunikovat s uživatelem stručně a funkčně, bude mít z aplikace dobrý pocit. Pokud s ním navíc budete komunikovat osobitě a v souladu se svou značkou, může si aplikaci i zapamatovat a zamilovat. Pojďme se podívat na dvě poslední obrazovky.
![](https://memos.cz/wp-content/uploads/2023/02/2019_UX-writing_Memos_06-576x1024-1.png)
![](https://memos.cz/wp-content/uploads/2023/02/2019_UX-writing_Memos_07-576x1024-1.png)
Oba texty jsou zabarvené specifickým tónem, reprezentují osobnost značky, která za aplikací stojí. Styl komunikace musí být v souladu s firemní strategií a odpovídat charakteristice uživatele aplikace. Nic není dobré přehnat. V prvním případě je značka až trochu vulgární, používá anglikanismy a nespisovné výrazy. Než se vydáte podobně vyhraněnou cestou, buďte si jistí, že to váš uživatel spíš ocení – nechcete ho přece odradit. V druhém případě je styl komunikace laděný do fantasy světa. Dobrodružství může s knihami do určité míry souviset, ale tento tón pak musíte zachovat i na webu firmy a v dalších materiálech. Musíte být vždy konzistentní.
7 příkladů, 1 myšlenka
Ukázali jsme si celkem sedm různých obrazovek. Grafika zůstala stejná, lišil se pouze text – a i tak jste měli z každé jiný dojem. Na trhu přibývá každý den spousta nových aplikací a o jejich úspěchu rozhodují uživatelé. Jasná, konzistentní a charismatická komunikace způsobí zásadní rozdíl v jejich vnímání. I když jde jen o jednu obrazovku s pop-upem.
A jaké softwary s jednoduchým UI a UX designem tvoří MEMOS Software? Připravili jsme si pro vás tento článek.