Kdy firma potřebuje investora?
Jen málokterá aplikace si na začátku vystačí s vlastním rozpočtem. V určité fázi vývoje, růstu a provozu narazí na limity. Webové aplikace na míru vyžadují vysoké vstupní investice na technické řešení, kapacity i testování. Tím ale investice nekončí.
- Projekt stojí na začátku vývoje – nemáte produkt, nemáte zákazníky, ale máte dobrý nápad. Investor zafinancuje alespoň MVP (minimum viable product), se kterým vstoupíte na trh.
- Startup vydal první verzi aplikace – první uživatelé přinášejí počáteční zisky. Náklady na marketing a potřeba dalšího škálování natahují cashflow na těžko snesitelnou úroveň. Díky investorovi posunete projekt na další úroveň a přitáhnete více zákazníků.
- Aplikace potřebuje peníze na provoz a rozvoj – nápad generuje příjmy a máte stálou skupinu zákazníků. Potřebujete ale další funkce a zákazníky. Investor poskytne cenné know-how při vstupu na nové trhy a zafinancuje další rozvoj.
Jaké typy investorů známe?
Existují různé typy investorů. Někteří se pro vývoj vlastního software hodí více, jiní méně. Kromě toho v jaké fázi se projekt nachází, záleží i na osobních preferencích zakladatelů. Různí investoři také poskytnou odlišný kapitál.
- Angel investor – jednotlivec, který investuje vlastní kapitál. Obvykle se oslovuje v počáteční fázi vývoje s požadavkem na částky v řádech statisíců korun.
- Venture kapitálové fondy – skupiny investorů rády investují vyšší částky do rychle škálovatelných projektů. Obvykle poskytují i možnost mentoringu a navázání kontaktů.
- Crowdfunding – způsob financování, ve kterém získáte peníze od široké veřejnosti. Využívá se pro B2C projekty s vysokým potenciálem virálního růstu.
- FFF (friends, family & fools) – typ investice, kdy kapitál poskytne rodina, přátelé a blízké okolí. Obvykle se jedná o první krok, pojí se ale s rizikem osobní roviny.
- Granty a dotace – nevratný příspěvek od státu nebo z evropských fondů, které poskytují peníze na podporu inovací, výzkumu, vědy, vzdělávání, digitalizace a dalších řešení.
Na co se připravit před hledáním investora?
Než oslovíte investora, mějte jasno v tom, co nabízíte. Nezapomínejte na to, že oslovujete subjekt, od kterého požadujete nemalou sumu peněz. Základem je kvalitní prezentace (pitch deck), ve které představíte vaše řešení, plán monetizace a seznámíte investora s problematikou.
Investory zajímá business plán a roadmapa. Z nich musí jasně pochopit, kam projekt směřuje a kde se vidíte za rok, za pět i za deset let. Žádoucí je i technologická připravenost – mějte po ruce alespoň technické demo nebo jednoduchou beta verzi.
Riziko vstupu investora
Spolupráce s investorem přináší nejen kapitál. Počítejte s určitou mírou zásahu do řízení firmy. Investoři mnohdy požadují podíl na rozhodování – nejen v oblasti financí, často i ve vývoji a strategii růstu. Jako zakladatel firmy tím můžete ztratit kontrolu a do jisté míry i chuť pokračovat.
Riziko spočívá i ve špatném výběru investora. Jestliže si obě strany nesednou hodnotově nebo komunikačně, dochází ke konfliktům a rozdílným očekáváním. Investor si navíc může přivést další partnery, čímž se dále ředí jednotlivé podíly a role zakladatele se postupně potlačuje.
Investor je vstupenka k růstu i technologickému pokroku. Připravte se ale na závazky. Když víte, co hledáte – ale také co nabízíte – posune partnerství s investorem na další úroveň. A právě dobře připravený projekt má šanci na získání potřebného kapitálu.