Jak najít investora pro vaši IT aplikaci?

Startupy v oblasti IT tvoří jedno z nejrychleji rostoucích odvětví. Jen v Evropě získaly firmy v roce 2023 investice přes 40 miliard eur. Většina z nich si přitom na počátku prošla stejnou cestou: dobrý nápad, omezený rozpočet a potřeba najít investora. Vstupu investora se spousta firem bojí. Cena vývoje aplikace na míru ale dosahuje do stovek tisíc až několika milionů. Jen málokdo si takový rozjezd může financovat z vlastní kapsy. Investor přitom přinese kapitál, mnohdy ale přispěje i cenným know-how a kontakty.

Kdy firma potřebuje investora?

Jen málokterá aplikace si na začátku vystačí s vlastním rozpočtem. V určité fázi vývoje, růstu a provozu narazí na limity. Webové aplikace na míru vyžadují vysoké vstupní investice na technické řešení, kapacity i testování. Tím ale investice nekončí.

  • Projekt stojí na začátku vývoje – nemáte produkt, nemáte zákazníky, ale máte dobrý nápad. Investor zafinancuje alespoň MVP (minimum viable product), se kterým vstoupíte na trh.
  • Startup vydal první verzi aplikace – první uživatelé přinášejí počáteční zisky. Náklady na marketing a potřeba dalšího škálování natahují cashflow na těžko snesitelnou úroveň. Díky investorovi posunete projekt na další úroveň a přitáhnete více zákazníků.
  • Aplikace potřebuje peníze na provoz a rozvoj – nápad generuje příjmy a máte stálou skupinu zákazníků. Potřebujete ale další funkce a zákazníky. Investor poskytne cenné know-how při vstupu na nové trhy a zafinancuje další rozvoj.

Jaké typy investorů známe?

Existují různé typy investorů. Někteří se pro vývoj vlastního software hodí více, jiní méně. Kromě toho v jaké fázi se projekt nachází, záleží i na osobních preferencích zakladatelů. Různí investoři také poskytnou odlišný kapitál.

  • Angel investor – jednotlivec, který investuje vlastní kapitál. Obvykle se oslovuje v počáteční fázi vývoje s požadavkem na částky v řádech statisíců korun.
  • Venture kapitálové fondy – skupiny investorů rády investují vyšší částky do rychle škálovatelných projektů. Obvykle poskytují i možnost mentoringu a navázání kontaktů.
  • Crowdfunding – způsob financování, ve kterém získáte peníze od široké veřejnosti. Využívá se pro B2C projekty s vysokým potenciálem virálního růstu.
  • FFF (friends, family & fools) – typ investice, kdy kapitál poskytne rodina, přátelé a blízké okolí. Obvykle se jedná o první krok, pojí se ale s rizikem osobní roviny.
  • Granty a dotace – nevratný příspěvek od státu nebo z evropských fondů, které poskytují peníze na podporu inovací, výzkumu, vědy, vzdělávání, digitalizace a dalších řešení.

Na co se připravit před hledáním investora?

Než oslovíte investora, mějte jasno v tom, co nabízíte. Nezapomínejte na to, že oslovujete subjekt, od kterého požadujete nemalou sumu peněz. Základem je kvalitní prezentace (pitch deck), ve které představíte vaše řešení, plán monetizace a seznámíte investora s problematikou.

Investory zajímá business plán a roadmapa. Z nich musí jasně pochopit, kam projekt směřuje a kde se vidíte za rok, za pět i za deset let. Žádoucí je i technologická připravenost – mějte po ruce alespoň technické demo nebo jednoduchou beta verzi.

Riziko vstupu investora

Spolupráce s investorem přináší nejen kapitál. Počítejte s určitou mírou zásahu do řízení firmy. Investoři mnohdy požadují podíl na rozhodování – nejen v oblasti financí, často i ve vývoji a strategii růstu. Jako zakladatel firmy tím můžete ztratit kontrolu a do jisté míry i chuť pokračovat.

Riziko spočívá i ve špatném výběru investora. Jestliže si obě strany nesednou hodnotově nebo komunikačně, dochází ke konfliktům a rozdílným očekáváním. Investor si navíc může přivést další partnery, čímž se dále ředí jednotlivé podíly a role zakladatele se postupně potlačuje.

Investor je vstupenka k růstu i technologickému pokroku. Připravte se ale na závazky. Když víte, co hledáte – ale také co nabízíte – posune partnerství s investorem na další úroveň. A právě dobře připravený projekt má šanci na získání potřebného kapitálu.

 

Podobné články

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Martin Dušek

Martin Dušek

Marketingový ředitel
Datum zveřejnění: 31.07.2025

NEWSLETTER

Novinka ze světa vývoje přímo do vaší schránky.

Přihlaste se k odběru novinek.

    Souhlasím se zpracováním osobních údajů podle GDPR