Google Analytics 4 – jaká je budoucnost měření webu?

GA4 přináší revoluci v měření webů a chápání uživatelského chování. Zorientujte se v novinkách a zjistěte, proč se vyplatí se s nasazením příliš neotálet.

Google Analytics používá k měření návštěvnosti a chování uživatelů více než polovina webů na internetu. Když tedy Google minulý rok uvedl nové GA4, bylo jasné, že se celý svět bude ptát, jaké změny nová generace nejpoužívanějšího analytického nástroje přináší.

Nový analytický model

Nejvýraznější změnou je způsob, jakým Google Analytics sleduje, vyhodnocuje a prezentuje návštěvy webu. Zvykat si na nový model nemusí být příjemné, ale přesvědčit by nás podle Googlu mělo, že bude možné vyhodnocovat data intuitivněji a smysluplněji. V čem je nový model vlastně tak revoluční?

GA4 vs Universal Analytics

Zdroj: Seerinteractive.com

Nový koncept je zjednodušený a zkrácený o mezikrok, který byl doposud základem všeho. Klasické Universal Analytics vyhodnocují návštěvy uživatelů, u nichž můžete sledovat průměrnou dobu návštěvy a celou řadu dalších metrik. Naproti tomu nové GA4 sledují přímo jednotlivé události, které uživatel udělá. A to nejen na webu ale nově i v mobilní aplikaci. Google Analytics 4 se tak soustředí na chování jednotlivých uživatelů přirozeněji než Universal Analytics.

Google Analytics 4 a machine learning

Další velkou novinkou, kterou GA4 přináší, je využití machine learningu. Díky strojovému učení je možné v Google Analytics 4 vytvářet analytické predikce, jako jsou pravděpodobnost nákupu, pravděpodobnost odchodu zákazníka ke konkurenci nebo odhad tržeb.

Při propojení GA4 s Google Ads lze prediktivní metriky využít také pro vytvoření prediktivního publika. Můžete tak vytvořit například skupinu uživatelů, kteří pravděpodobně provedou nákup v příštích 7 dnech, a cílit na ně pak vaši PPC reklamu v Google Ads.

Google Analytics 4 churn probability

Zdroj: Google

 

Velkou předností Google Analytics 4 by mělo být právě predikování nebo dopočítávání dat. Metriky využívající machine learning, které mají uživatele upozorňovat na nové trendy v datech, ale budou samozřejmě fungovat nejlépe, když bude mít GA4 k dispozici co největší množství reálných dat. I proto se vyplatí začít s GA4 co nejdříve.

Implementace Google Analytics 4

Přechod z Universal Analytics na GA4 je výraznou změnou, která nemusí firmu zastihnout v ideální chvíli. Někdo se na novinky těší, ostatní si na ně složitě zvykají. Na Google Analytics také bývají napojeny další služby a řešení, takže nejde jen o nasazení GA4, ale také o jejich provázání s celým systémem a osvojení si nové logiky měření eventů.

Google naštěstí umožňuje, a dokonce doporučuje, spustit měření GA4 paralelně s Universal Analytics. Na GA4 tedy nemusíte okamžitě přecházet. Je ale vhodné s jejich nasazením neotálet, abyste si na ně mohli postupně zvyknout, připravit se na nový standard a sesbírat dostatek dat, která se budou hodit pro nové funkce. Jak je to tedy s implementací v praxi?

Pro většinu firem je nasazení a nastavení Google Analytics jednorázovou záležitostí. Základní nastavení je v silách pokročilejšího uživatele, ale pokud máte na Analytics navázané další nástroje, vyplatí se kontaktovat specialistu. Potřebnou značku gtag.js lze nasadit přímo do kódu webu, do některých CMS, anebo přes Google Tag Manager. Při tom lze postupovat podle oficiální Google nápovědy. Nastavení eventů nebo trackingu na e-shopu už ovšem může být složitější.

Pokud potřebujete nový web a s nastavením Google Analytics 4 nevíte rady, ozvěte se nám. Vyvíjíme software na míru a jako součást řešení pro vás rádi zajistíme i implementaci GA4.

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Daniel Bohuslav

Daniel Bohuslav

Marketing
Datum zveřejnění: 20.12.2021