Co je API a jak vám může pomoci v podnikání

Nemusíte být zrovna IT expertem, abyste na pojem API narazili. API integrace jsou nedocenitelným pomocníkem. Podívejte se, jak mohou být užitečné i vám.

Application Programming Interface, daleko známější pod zkratkou API, je často skloňovaný pojem nejen mezi vývojáři a dalšími IT specialisty. V podnikání nachází široké využití při propojování firemních aplikací, jako jsou účetní software, CRM, marketingové nástroje nebo třeba e-shopy, které díky API lze doplnit o nové funkce. Často i bez znalosti programování.

 

Jak API funguje?

API rozhraní je z definice sbírka procedur, funkcí a protokolů, které lze využít pro propojení dvou aplikací. Zjednodušeně řečeno API jedné aplikace určuje, jakým způsobem jsou získávány funkce ze zdrojového kódu druhé aplikace. Důležitější než technický popis takového rozhraní je ale fakt, že v praxi díky tomu není potřeba programovat můstek mezi dvěma aplikacemi od nuly. API integrace tak šetří náklady na vývoj takového propojení.

Chcete-li využít možností API integrací, měl by vydavatel software poskytovat API rozhraní včetně dokumentace se seznamem funkcí a popisem dat, se kterými lze pracovat. Nejrozšířenější typ API rozhraní je na úrovni webových služeb. Taková řešení používají tzv. REST API rozhraní, jejichž architektura funguje na principu klient-server. Dík tomu uživatelská data zůstávají bezpečně uložena na straně klienta. A tento typ API rozhraní nachází využití právě při propojování firemních aplikací.

 

Výhody API integrace

Teď, když tušíte, jak propojení aplikací pomocí API rozhraní funguje, je na čase se podívat na výhody, které vám tato řešení mohou přinést.

1. Automatizace

Propojení aplikací pomáhá automatizovat a zrychlovat procesy a výrazně tak zpřehledňuje komunikaci napříč firmou i navenek. Skvělým příkladem jsou integrace s účetním software a dalšími aplikacemi z oblasti financí, díky kterým lze automatizovat řadu činností a mít aktuální přehled o stavu plateb.

2. Menší chybovost

Zejména při větším objemu dat je vždy prostor pro chyby lidského faktoru. Přehlednější komunikace a konec neustálého přepisování dat z jednoho systému do druhého však počet chyb výrazně snižuje.

3. Škálovatelnost

Díky API integracím není nutné vždy začínat od nuly a vyvíjet nový software, když firma pocítí potřebu inovace. Řadu situací lze řešit propojením stávajících firemních systémů s aplikacemi třetích stran.

 

Možnosti propojení firemních aplikací

Propojení aplikací pomocí API rozhraní bývá méně nákladné než vývoj na míru, kdy celé řešení musí být postaveno od základu. A přestože existuje spousta aplikací dostupných včetně API rozhraní, někdy je vývoj na míru jediným řešením, které opravdu vyhovuje firemním potřebám.

Zajímají-li vás výhody a možnosti integrace firemních systémů, podívejte se na příklad propojení firemního systému řízení call centra s externím systémem pro evidenci vozidel či lokátorem autoservisů nebo nás kontaktujte. Rádi s vámi vše probereme osobně.

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Daniel Bohuslav

Daniel Bohuslav

Marketing
Datum zveřejnění: 01.07.2021