Apple vs. Epic Games – kdo je v právu?

Aktuální kauza otevřela mnoho důležitých otázek pro vývojáře, kteří vydávají aplikace na App Store. Co přesně se stalo? A jaký je výhled do budoucna?

Spor herního vývojářského studia Epic Games se společností Apple upoutal pozornost celého IT světa a rozpoutal diskusi o smluvních podmínkách hlavních elektronických tržišť.

Epic Games viní společnost Apple z toho, že na svých zařízeních vytvořila prostřednictvím App Store monopolní prostředí a zneužívá jej při vybírání 30% poplatku z transakcí. Jak se to celé seběhlo a co teď bude následovat?

První výstřel

První výstřel zazněl od CEO Epic Games, Tima Sweeneyho, který pro Washington Post prohlásil, že „monopol App Storu chrání pouze zisky Applu a nikoliv bezpečnost jejich zařízení“. O dva týdny později ještě přidal na Twitteru následující:“…Apple a Google mají větší zisk z prodeje her než samotní vývojáři těchto her. To je neuvěřitelně nespravedlivé a vykořisťovatelské.“

Kdyby zůstalo jen u tohoto vyjádření, pravděpodobně by jej retweetlo větší množství vývojářů, hráčů a podobně, ale kauza by asi nenabrala celosvětový rozměr tak, jako teď. Svými výroky Tim Sweeney nakonec v podstatě jen připravoval půdu pro aktualizaci hry Fortnite, která vše odstartovala.

Problematická aktualizace Fortnite

Proč by aktualizace nějaké hry měla vyvolat takový rozruch? Jak už bylo řečeno, App Store vybírá 30% poplatek ze všech transakcí, které uživatelé vývojářům platí. A to včetně tzv. mikrotransakcí, které probíhají přes platební systém Applu přímo při hraní samotné hry. Nebo by tak alespoň měly probíhat.

V Epic Games totiž tuto část smluvních podmínek obešli tím, že se uživatelům po aktualizaci Fortnite objevila ve hře kromě platební brány Applu i možnost přímé platby ve prospěch účtu Epic Games. Hráče navíc k využití této možnosti motivovala 20% sleva. Takovou aktualizaci by Apple pochopitelně nikdy neschválil, proto ji Epic Games vydali jako in-game aktualizaci, která schválením App Storu projít nemusí. A byl oheň na střeše.

Nejlepší obrana je útok

Na vydání aktualizace Apple zareagoval tím, že Fortnite vyřadil z App Store. Odkazoval se při tom na smluvní podmínky. V Epic Games tento krok zjevně očekávali a okamžitě přišli na oplátku s mučednickou kampaní #FreeFortnite. Na YouTube účtu Fortnite se tak objevilo marketingové video parodující reklamu Applu z roku 1984, které v duchu Orwellova antiutopického díla 1984 vykresluje Apple jako monopolního cenzurujícího giganta, proti němuž je potřeba bojovat.

I z dalšího kroku bylo patrné, že se Epic Games řídí heslem „nejlepší obrana je útok“. Epic totiž přišel s žalobou na Apple a o několik hodin později i na Google, který Fortnite také vyřadil z nabídky Google Play. A když herní studio žaluje jedny z největších společností na světě, můžete si být jisti, že taková kauza vyvolá obrovský zájem. Co přesně bylo předmětem žaloby?

V boji za všechny vývojáře

Epic Games tvrdí, že jejich hlavním cílem je změnit podmínky digitálních distribučních služeb App Store a Google Play tak, aby byly férové pro všechny vývojáře. Vyplývá to i ze soudních dokumentů, v nichž prohlašují, že cílem Epicu není finanční kompenzace za vzniklé škody ani snaha zajistit si výhodnější podmínky jako třeba Amazon, který si podle zpráv z konce července vyjednal u Applu výjimku a namísto 30% poplatku z transakcí by měl platit pouhých 15%.

Podle Epic Games mají všichni vývojáři i uživatelé právo vybrat si alternativní možnosti platby, stejně jako je běžné na dalších platformách, jako je web, Windows nebo Mac. Dále mají podle Epicu majitelé smartphonů právo vybrat si zdroj, ze kterého budou aplikace do svého telefonu instalovat.

Pohled Applu

Nikoho asi nepřekvapí, že z pohledu Applu celá situace vypadá jinak. Epic Games porušili smluvní podmínky, se kterými sami souhlasili, a Apple se nechal slyšet, že v zájmu bezpečnosti uživatelů iOS nebude dělat výjimku ani v případě jedné z nejúspěšnější her všech dob.

Epic Games, kteří porušili smluvní podmínky App Store, Apple plánoval potrestat nejen vyřazením Fortnite z App Store, ale také ukončením vývojářského účtu k 28.srpnu, pokud Epic z Fortnite neodstraní neschválený způsob platby.

Epic by tak ztratil přístup k SDK, API a další vývojářským nástrojům Applu. Nemohl by už vyvíjet Unreal Engine, pod kterým běží Fortnite. Problém je, že tento iOS herní engine využívá také celá řada dalších vývojářů. Včetně Microsoftu, který se v této věci za Epic Games postavil, jelikož by tímto krokem byl také dotčený.

Šalamounské rozhodnutí soudu

První rozhodnutí soudu v kauze Apple vs. Epic Games z 24.srpna Applu nepřikázalo zařadit Fortnite zpět do nabídky App Store. A nic nenasvědčuje tomu, že by se na tom něco v dohledné době změnilo. Zároveň ale soud zakázal Applu zablokovat přístup k vývojářskému účtu Epic Games. Jenže Epic Games mají v App Store více účtů, a tak Apple zablokoval účet Fortnite, zatímco účet, který spravuje Unreal Engine, zůstal beze změny.

Apple dokonce na začátku září přišel s protižalobou na Epic, kterou se chce domáhat škod za porušení smlouvy. Epic v ní označuje za korporaci, která se v této kauze staví do role Robina Hooda, zatímco ve skutečnosti pouze nechce platit za hodnotu, kterou jí přítomnost na App Store přináší. Schyluje se proto k dalšímu soudnímu řízení na konci září a právníci Epic Games nezůstávají pozadu. Podávají další stížnost a obviňují Apple z poskytování zavádějících informací a snahy oklamat soud.

Budoucnost digitální distribuce aplikací

Pro každého, kdo stojí na straně Epicu a spřízněných vývojářů, může Epic skutečně být současný IT Robin Hood. Skutečnost je ovšem taková, že z právního hlediska nejspíš tahá za kratší konec, a Apple jako společnost provozující App Store v tržním prostředí může nastavit vlastní smluvní podmínky. Změnit by je Apple musel nejspíš až na základě soudního rozhodnutí, které by pro vývojáře celého světa bylo revoluční. Zejména proto, že podobnou strukturu a výši poplatků využívá celá řada největších provozovatelů elektronických tržišť.

Protože na App Store publikujeme vlastní software i aplikace, které vyvíjíme pro klienty, budeme kauzu a případné změny podmínek dál blízce sledovat.

Jaký je váš pohled? Jsou Epic Games skutečně Robinem Hoodem, který bojuje za zájmy vývojářů, nebo je 30% poplatek pro všechny spravedlivý? Měl by Apple umožnit výjimky a alternativní platby v aplikacích na App Store? A měl by být Apple nucen na svých zařízeních umožnit stahování aplikací z jiných zdrojů, než je App Store, nebo je takové zasahování do soukromého podnikání v tržním prostředí nepřípustné?

Dejte nám vědět v diskuzi na Facebooku či LinkedIn.

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Daniel Bohuslav

Daniel Bohuslav

Marketing
Datum zveřejnění: 17.09.2020