Usnadňujeme lidem život pomocí nejnovějších technologií

18 let se věnuje IT a ve vedení MEMOS Software působí přes 10 let. Kam se posunuly technologie, co firmy chtějí a jak si udržet náskok před konkurencí?

Kdo je Andrej Bykadorov?

Nadšenec do technologií, šťastný otec, gamer a CEO společnosti MEMOS Software.

Co vás nejvíc baví na vašem oboru?

To, že se neustále posouvá dopředu. ICT je velmi kreativní obor, ve kterém se pořád děje něco nového. Rád objevuji nové technologie a pracuji s nadanými a inspirujícími lidmi.

Jaký je příběh Memos Software? Čím se zabýváte?

Na úplném začátku, přibližně před 16 lety, jsme se věnovali hlavně vývoji pluginů pro Microsoft Outlook a vývoji vlastní aplikací. Poté, co jsme získali potřebné know-how a zkušenosti, začala společnost růst a byli jsme zařazeni do žebříčku Deloitte Technology Fast 50 mezi nejrychleji rostoucí technologické společnosti ve střední Evropě. Náš hlavní produkt eWay-CRM se osamostatnil, náš tým vývojářů se rozšířil a společnost začala expandovat I na západní trhy. Od té doby jsme uvedli na trh několik dalších produktů a startupů, ale jádro našeho podnikání zůstává ve vývoji softwaru na zakázku. V současné době rozšiřujeme naše české kanceláře v Praze a Plzni a těšíme se na nadcházející projekty.

Co vás odlišuje od ostatních společností? V čem je Memos výjimečný

Přestože naše společnost roste, zachováváme si určitou otevřenost a přátelskou neformální kulturu. To nám umožňuje rychle přijímat nové přístupy a technologie a také hledat nové příležitosti pro nás a naše klienty. Jednoduchost a efektivita jsou základem naší filozofie. Naším cílem je usnadnit lidem život pomocí nejnovějších technologií. Proto se zaměřujeme na přidanou hodnotu, kterou může vytvořit pouze jednoduchý a uživatelsky přívětivý software vytvořený na základě konkrétních potřeb klienta.

Ve vaší firmě máte nulovou fluktuaci. Jak to děláte?

Kromě toho, co jsem už zmínil, věřím, že nabízíme našim zaměstnancům rozmanitou a zajímavou práci. Jako softwarová společnost vyvíjíme na zakázku poměrně širokou škálu projektů. A každý další projekt se liší od toho předchozího. Díky tomu vývojáře práce stále baví a neustále se učí něco nového. Kromě toho zaměstnance motivuje pružná pracovní doba a přizpůsobení se různým pracovním návykům a preferencím. Namísto vynucených a složitých schémat teambuildingu, které jsou často typické pro korporátní firemní prostředí, necháváme lidi být tím, kým jsou, a vycházíme spolu v pohodě.

Jak vypadá váš typický klient?

Jedná se obvykle o středně velkou až velkou společnost, která se chce stát lídrem ve svém oboru a chce spolupracovat s českými vývojáři. V našich podmínkách můžeme najímat vysoce kvalifikované a spolehlivé vývojáře s rozumnějším rozpočtem ve srovnání s americkými nebo západoevropskými standardy. Větší společnosti jsou si toho vědomy a výhodný poměr kvality za rozumnou ceny vyhledávají. Pracujeme však také pro mnoho místních klientů, kteří mají zkrátka jen konkrétnější potřeby, než jaké může běžný OTC software pokrýt. Mnoho progresivních společností si také uvědomuje, že mohou dosáhnout lepších výsledků se softwarovým řešením na míru.

Co je důležité pro úspěšnou implementaci?

Základ je podle mě precizní analýza a dobrá komunikace. Bez toho jsou projekty náchylnější k neúspěchu. Rádi naše zákazníky do projektu zapojujeme, aby mohli sledovat průběh vývoje a testovat existující prototyp. Díky tomu získáváme včasnou zpětnou vazbu a můžeme na jejím základě ihned začít pracovat na vývoji potřebných funkcí. Pozdější oprava hotové aplikace bývá časově I finančně náročnější. Také jsme automatizovali některé klíčové procesy jako například testování, což nám také umožňuje úspěšně dodávat kvalitní produkty.

Kdybyste měl možnost, udělal byste dnes něco jinak?

Raději se dívám dopředu, než abych litoval něčeho, co jsem udělal v minulosti. Všechna rozhodnutí jsou dobrá v určitém okamžiku, pokud jsou učiněna racionálně. Později se samozřejmě můžete dostat k dalším informacím, díky kterým změnit názor a učiníte další rozhodnutí. Mohou se změnit i okolnosti. Ale litovat něčeho zpětně je zbytečné. Lepší je přijmout minulost a vydat ze sebe vždy to nejlepší.

Jakým způsobem propagujete vaše produkty? Kde hledáte nové klienty?

Máme různorodou marketingovou strategii, která se zaměřuje na specifika trhu B2B. Vždy se snažíme být viditelní a dostupní tam, kde nás zákazníci mohou hledat. To znamená být viditelní online, dobrou SEO optimalizaci, vydat rozumnou částku na reklamy a doplňování webových stránek kvalitním a relevantním obsahem. Proto jsme letos zapracovali na rebrandingu a začali jsme se více věnovat content marketingu. Optimalizace webových stránek stálé probíhá, ale i tak se nám podařilo zvýšit počet potenciálních klientů. Je však důležité mít na paměti, že každá služba či produkt, které nabízíme, vyžaduje odlišnou strategii, cílení a umístění reklamy. Zatímco některé produkty mohou být užitečné pro určitý druh podnikání, jiné mohou vyžadovat zcela odlišný přístup. Náš unikátní systém pro sledování divoce žijících zvířat, se kterým z velké části pracují vědečtí pracovníci, je dobrý příklad.

Jaká jsou vaše KPIs? Jakým způsobem měříte výsledky ve vašem podnikání?

V tomto ohledu se příliš nelišíme od jakékoliv společnosti, která chce dosáhnout trvalého růstu. Měříme především množství prodejů, nových zákazníků a stejně tak se zabýváme spokojeností těch stávajících. Trvalý růst je pro nás zásadní. Pokud máme pocit, že by nějaký projekt přesahoval naše kapacity, raději danou příležitost oželíme, než abychom riskovali pozdější problémy. Růst společnosti by měl být podložený dlouhodobým poskytováním prvotřídních služeb.

Jaké jsou vaše plány do budoucna?

Chceme se zaměřit na nové technologie, získávat více obchodních příležitostí v zahraničí a pokračovat ve vývoji úspěšných produktů. Naše kanceláře se rozšiřují a těžíme také z ohlasů a doporučení našich zákazníků. Brzy budeme také jeden produkt vypouštět na globální trh, ale v tuto chvíli k tomu nemůžu říct žádné podrobnosti.

Co je nejdůležitější pro váš úspěch?

Myslím si, že je to odhodlání a vytrvalost. Žádný vývojář nebo manažer nemůže uspět bez vize a odhodlání vytvářet nové věci, které změní svět nebo alespoň vaše okolí k lepšímu. Taková je moje vnitřní motivace. Neumím být pasivní a čekat, co se stane. Mít rodinu a vést společnost s sebou nese zodpovědnost za ostatní. Nestačí mít jen nápad. Je potřeba se dívat dopředu a jít si za svým.

Jakým způsobem odpočíváte?

Rád trávím čas se svou rodinou, cestuji, a když mám čas, rád hraji hry. A vzhledem k tomu, že hodně času trávím u monitoru, rád si občas pro změnu odpočinu manuální prací. Kutilství a práce na domě dokáže odbourávat stres.

A oblíbená kniha?

Vzhledem k tomu, že pracuji v oboru, ve kterém se musím neustále učit něco nového, vyhledávám především naučnou literaturu. Nemám moc času číst romány, takže většinou moje potřeby naslouchání nějakému příběhu uspokojí Netflix. Kdybych ale musel vybrat nějakou oblíbenou klasiku, byl by to Konec civilizace od Aldouse Huxleyho.

Líbil se vám článek?
Sdílejte ho na sociálních sítích

Autor článku:

Daniel Bohuslav

Daniel Bohuslav

Marketing
Datum zveřejnění: 20.02.2020