Co je to model SORA?
SORA vytváří realistická videa na základě textového popisu. Řadíme ji do třídy generativní umělé inteligence. Ta na základě natrénovaných dat generuje nový obsah – texty, obrázky a nově také video výstupy.
Za modelem SORA stojí firma OpenAI. Tedy stejný tým, který má na svědomí oblíbený textový model ChatGPT a model na tvorbu obrázků DALL-E. Vývojáři se pyšní tvrzením, že SORA vytvoří video o délce 60 vteřin v rozlišení 1080p.
První video ukázali v OpenAI už v polovině února 2024. Záběry byly prosté – ženy v dešti kráčí po ulicích neonového Tokia. Banální scénář ale způsobil pozdvižení hlavně díky své věrohodnosti. Postava se pohybovala zcela přirozeně a ve videu nebyly žádné fyzikální anomálie.
Jak získám přístup do SORA?
Přístup do SORA mají uživatelé tarifů Pro a Plus u OpenAI. Ještě donedávna měly přístup pouze vybrané subjekty, které se zaměřovaly na vývoj AI. Nově má ale přístup každý, kdo si zaplatí dostatečně vysoký tarif.
Možnosti pro veřejnost jsou přesto omezené. SORA nejprve na základě zadání vytvoří obrázek. Žádost o video je třeba zadat ručně a SORA poskytne výstup v délce 5 vteřin a kvalitě 720p. Výsledky jsou prezentačnímu videu ženy v tokijském dešti navíc na míle vzdálené.
Dopady na firemní procesy
Jak generativní AI ovlivní firemní procesy? Hned na několika úrovních. Z výhod nástrojů jako ChatGPT, DALL-E, ale také AI od Google, Meta Platforms a Runway AI těží firmy napříč různými odděleními.
- Marketing – AI umožňuje tvorbu enormního množství marketingového a PR obsahu v krátkém čase. Z toho těží například správci sociálních sítí, kterým generativní AI umožňuje testování kreativ na různé cílové skupiny.
- HR a personalistika – díky modelu SORA bude vytváření tréninkových videí a onboarding materiálů snadné a také výrazně poznání levnější. To se hodí hlavně v době, kdy pro jednu firmu pracují zaměstnanci z celého světa, jejichž zaškolení vyžaduje standardizovaný přístup.
- Vývoj software – o proměně IT s nástupem umělé inteligence jsme už psali. Generativní modely rozumí přirozenému jazyku a do jisté míry zastupují no-code vývoj. Umělá inteligence navíc umožňuje tvorbu vizualizací a konceptů bez jediného řádku kódu. Před vývojáře ale také staví nové výzvy.
Otázky spojené s generativní AI
Nový generativní model SORA s sebou opět přinesl řadu otázek. Odborníci varují před nástupem deepfake videí ovlivňujících veřejné mínění. OpenAI navíc veřejně nepublikovalo, na čem se SORA učila, a proto také vyvstává otázka autorských práv.
Kromě toho se mluví o nahrazení kreativních profesí. Mají se grafici, copywriteři, vývojáři software a další odvětví bát? Záleží na nich. Umělá inteligence mění pracovní trh, jako taková ale představuje pouze nástroj a je jen na jeho uživatelích, zda a jak ho využijí.
Z pohledu firem tu je problematika korporátní odpovědnosti. Umělá inteligence, ať už jde o jakýkoliv model, by neměla sloužit jen ke škrtání nákladů. Její nasazení by mělo reflektovat dlouhodobý dopad na společnost, zaměstnance a klienty nebo zákazníky.
Rok 2025 označujeme jako rok demokratizace AI. Umělá inteligence proniká do všech úrovní a setkáváme se s ní každý den. Nástroje poháněné AI se stávají běžnou součástí firemních procesů. To společnostem umožňuje efektivnější chod, rychlejší rozhodování a otevření nových možností.