Jak zvýšit efektivitu skladu aneb WMS v praxi

Prudce se zvyšující tempo maloobchodu nutí dodavatele využívat ve stále širší míře automatizované nástroje, roboty nebo umělou inteligenci. S tím ale zároveň úzce souvisí pečlivé vyladění jednotlivých procesů.


Jedním z možných řešení skladového hospodářství je využití tzv. Warehouse management systému (WMS). Kromě příjmu, odbytu, logistiky a inventarizace dodává uživatelům také široké spektrum analýz dostupných dat, na jejichž základě získáte větší přehled o možnostech vašeho podnikání a lepší argumenty pro rozhodování o dalším směřování vašeho byznysu. Podle serveru First Flight Solutions budou nové implementace WMS systému nadále přibývat. Jaké další trendy identifikuje pro skladový software?

I WMS má svoje 2.0

Už dnes využívají některá WMS řešení prvky strojového učení pro zdokonalení vlastních procesů. Stále častěji bude systém sám sebe učit na základě analýzy chování vašich dodavatelů, koncových zákazníků, ale i konkurenčních firem. Dokáže tak nejen identifikovat jednotlivé aktuální trendy, kterých by si lidský operátor všimnout nemusel, ale zajistí i dostatečně promptní a flexibilní reakci nejen na neustále se měnící poptávku vaší cílové skupiny, ale i vzhledem k situaci na trhu obecně. Velké i menší sklady by tak měly ke svému fungování potřebovat čím dál méně lidské asistence.

Příkladem zapojení strojové inteligence může být výběr zboží podle specifických údajů na obalu nebo plnění skladovacích a přepravních kapacit v menších vlnách. Druhý trend je pak obzvláště patrný v segmentu e-commerce, kde stále více firem využívá kontrolní systémy WCS. Obchodníci je ocení hlavně při vytváření fronty na odbyt objednaného zboží nebo během sezónní špičky.

Optimalizace finální dodávky

Poslední fáze obchodního procesu, tedy dodání zboží zákazníkovi, je základním měřítkem pro efektivitu celé dodávky. Společnosti, které nemají vytvořeny komplexní trasy a navazující svozy, nebudou v podmínkách dnešního trhu schopny konkurence.

Proto musí skladový management splňovat dva základní předpoklady:

– Dodávky i jejich expedice musí být co nejrychlejší, nejflexibilnější a nejpřesnější

– Vratky je nutno zpracovávat maximálně korektně a zaevidovat k nim maximum dostupných informací (jedním z klíčových údajů je třeba informace, zda bude možné reklamované zboží opětovně prodat

Kromě optimalizace podpůrných procesů dodávek a balení může váš WMS systém sledovat i stav vrácených produktů pro jejich případné přepracování, ověření kvality použitých materiálu i použitých výrobních procesů, případně požadovat přebalení nebo je určit k likvidaci.

Software pro sledování dostupných zásob pak dodavatelům umožňuje sledovat přesnou polohu jejich zásilky. A to i v případě, když se sledované položky přesouvají pouze v rámci firemních kapacit, třeba mezi skladem a obchodem.

Vzájemná kompatibilita mezi firemními systémy

Dodavatelé WMS softwaru si také začínají stále intenzivněji uvědomovat klíčovou úlohu vzájemné integrace mezi jednotlivými segmenty a jejich funkcemi. Dalším identifikovaným trendem pro letošní rok se proto stalo zvyšování uživatelské přívětivosti WMS softwaru a jeho propojování s dalšími firemními programy. A nemusí se jednat zdaleka jen o podniková řešení typu ERP, TMS nebo OMS, ale také o programy, které využívají koneční zákazníci.

Vysoká efektivita, propojení a optimalizace, to jsou základní požadavky, které dnes musí dodavatelé plnit takřka automaticky, aby udrželi krok se stoupajícími nároky svých zákazníků. Dobře zvolený WMS systém navíc umožňuje propojit skladovací procesy se systémovými operacemi a vytěžit ze vzájemných interakcí maximální možné množství dat pro budoucí analýzu.

Autor: Jan Brychta


Software pro sledování zásob dodavatelům umožňuje sledovat přesnou polohu jejich zásilky. A to i v případě, když se sledované položky přesouvají pouze v rámci firemních kapacit, třeba mezi skladem a obchodem.

Poslední fáze obchodního procesu, tedy dodání zboží zákazníkovi, je základním měřítkem pro efektivitu celé dodávky. Společnosti, které nemají vytvořeny komplexní trasy a navazující svozy, nebudou v podmínkách dnešního trhu schopny konkurence.

Kromě optimalizace podpůrných procesů dodávek a balení může váš WMS systém sledovat i stav vrácených produktů pro jejich případné přepracování, ověření kvality použitých materiálu i použitých výrobních procesů, případně požadovat přebalení nebo je určit k likvidaci.

Vyvíjíme software v Praze i v Plzni

Působíme na trhu od roku 2003, máme za sebou přes 1000 úspěšných projektů a neustále vyvíjíme nová řešení, která pomáhají firmám fungovat efektivněji a snáze dosáhnout svých cílů. Rádi usnadníme práci také Vám.

Zpět na blog

MEMOS Software s.r.o.

  • +420 222 560 345
  • Na Královce 31/4 Praha 10 - Vršovice
  • Číslo účtu:1306363001/5500
  • IČ:27093930
  • DIČ:CZ27093930
  • Zapsáno v OR ved. MěS oddíl C, vložka 95772